BTM1509 Diakoni

Markedsføringbilde 21 web jpg wt logo

Emnet gir en innføring i diakoniens egenart som en sentral kirkelig funksjon.

Diakoniens teologiske forankring vil bli vektlagt, sammen med kunnskap om diakoniens utvikling og utfordringer. Dessuten drøftes ulike måter å tenke diakoniens rolle på. En viktig del av arbeidet i emnet skjer gjennom at studentene utfører et feltarbeid med observasjon og intervju, og på den måten få et nærmere innblikk og refleksjon rundt et konkret diakonalt prosjekt.

Emnekode:

BTM1509

Emnenavn:

Diakoni

Emnenavn nynorsk:

Diakoni

Emnenavn engelsk:

Diakonia

Studiepoeng:

5

Nivå:

1500 (obligatorisk)

Undervisningssemester:

Høstsemesteret

Undervisningssted:

København

Emneansvarlig:

Høgskolelektor Louise Høgild Pedersen

Obligatoriske forkunnskaper:

Ingen

Anbefalte forkunnskaper:

Ingen

Tilbys som enkeltemne:

Ja

Studiepoengreduksjon:

5 stp. mot PT202

5 stp. mot PT205

10 stp. mot TM1506

5 stp. mot BTM1502

Hjelpemiddeliste ved eksamen:

N/A

Gjelder fra:

1. august 2024

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • gjøre rede for nyere utviklingstrekk i det akademiske studiet av diakoni
  • gjøre rede for diakoniens teologi, oppdrag og funksjon
  • identifisere ulike diakonale utfordringer i dag.

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • reflektere over den betydning utøveren av diakoni har som person
  • vurdere, drøfte og analysere utfordringer i diakonien
  • vurdere og drøfte ulike konkrete tiltak av diakonal art.
  • kunne planlegge og gjennomføre ulike typer diakonale tiltak.

Emnet har til sammen 20 undervisningstimer, bestående av forelesninger, ulike gruppeoppgaver, øverser og debatt.

I diakonien skal studentene gjennomføre et feltarbeid i et konkret diakonalt prosjekt. Studenten skal både gjennomføre observasjon av arbeidet og intervju med sentral leder/ansatt i prosjektet. På bakgrunn av feltarbeidet skal studenten skrive et refleksjonsnotat som viser til kilder, intervju og aktuelt pensumstoff.

For å kunne få sluttvurdering i emnet må studenten ha fullført følgende krav til oppmøte:

  1. Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3). *

Studenter som ikke oppfyller frammøtekravet, må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.

* Se «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole» i Canvas.

NB! Dersom det ikke melder seg nok studenter til at det kan gjennomføres undervisning i emnet, kan frammøtekravet erstattes av følgende:

  • Studenten leverer inn og får godkjent tre papers a 500 ord til faglærer i løpet av semesteret.
  • Studenten møter til tre timers (én time er 45 minutter) veiledning fra faglærer.

Det er tre (3) studiekrav i emnet. Disse må være bestått for at emnet skal kunne bestås. Det er faglærere i samarbeid med emneansvarlig som for hvert semester bestemmer innholdet i hvert studiekrav.

Løpende vurdering med studiekrav som vurderingsform:

  1. Delta i seks timers observasjonspraksis av et konkret diakonalt prosjekt.
  1. Avtale, utarbeide spørsmål og gjennomføre intervju med sentral leder/ansatt i det valgte diakonale prosjektet.
  1. Bestå et refleksjonsnotat på 2000 ord på bakgrunn av intervju og egne undersøkelser og vise til kilder, intervju og ha referanse til pensumstoff i diakoni.

Dersom et studiekrav ikke blir godkjent, får studenten ett (1) nytt forsøk per studiekrav.

For å bestå emnet må studenten gjennomføre og bestå studiekravene beskrevet over. Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.

Ved ikke bestått

For studenter ved norsk avdeling: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i Canvas. Det er merket med *.

Generelt om diakoni:

Bergem, Anders (2008).
«Som epler av gull…» En bok om kristen sjelesorg. Bind I. Sjelesorgens prinsipielle grunnlag og egenart.
Oslo: Kolofon forlag. ss. 117-138.

Dietrich, S., Korslien, K.K., og Nordstokke, K. (red) (2011).
Diakonen – kall og profesjon.
Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. S. 13-250.
https://vid.brage.unit.no/vid-xmlui/handle/11250/2457276

Foss, Ø. (1992).
Kirkens diakoni i bibelteologisk, historisk og etisk belysning.
Århus Universitetsforlag, ss. 12-35.
Haugen, H. M. (2018).
Diakoni i velferdssamfunnet, mangfold og dilemmaer.
Fagbokforlaget, ss. 41-106.
Iversen H. R. (2018).
Ny Praktisk teologi. Kristendommen, den enkelte og kirken.
Eksistensen, ss. 309-316 og 323-331.
Knudsen, T. (2000).
Tilblivelsen af den Universalistiske Velfærdsstat.
i: T. Knudsen (Red.). Den Nordiske Protestantisme og Velfærdsstaten.
Aarhus Universitetsforlag, ss. 42-61.
Nordstokke, Kjell (red.) (2010).
Diakoni i kontekst: forvandling, forsoning, myndiggjøring.
LVF, Geneve/Oslo.

Ressursdokumenter om diakoni:

Enten:

Kirkerådet (2007).
Plan for diakoni i Den norske kirke.
(35 s.).
Kan lastes ned fra hjemmesiden: http://kirken.no/?event=doLink&famID=18778.
NLM (2015).
Tro virksom i kjærlighet. Prinsippdokument om diakoni for NLM. (20 s.).
Kan lastes ned fra hjemmesiden: https://nlm.no/ressursbank/dokumenter/grunnregler-og-strategidokumenter/.

Eller:

Dansk Diakoniråd (2023).
Diakoni - Inspirationspapir til drøftelse af diakoni i kirken og i diakonale organisationer (19 s.) https://www.danskdiakoni.dk/fileadmin/group/143/Dansk_Diakoniplan.pdf