Emnet gir en innføring i diakoniens egenart som en sentral kirkelig funksjon.
BTM1509 Diakoni
Diakoniens teologiske forankring vil bli vektlagt, sammen med kunnskap om diakoniens utvikling og utfordringer. Dessuten drøftes ulike måter å tenke diakoniens rolle på. En viktig del av arbeidet i emnet skjer gjennom at studentene utfører et feltarbeid med observasjon og intervju, og på den måten få et nærmere innblikk og refleksjon rundt et konkret diakonalt prosjekt.
Emnekode: |
BTM1509 |
Emnenavn: |
Diakoni |
Emnenavn nynorsk: |
Diakoni |
Emnenavn engelsk: |
Diakonia |
Studiepoeng: |
5 |
Nivå: |
1500 (obligatorisk) |
Undervisningssemester: |
Høstsemesteret |
Undervisningssted: |
København |
Emneansvarlig: |
Høgskolelektor Louise Høgild Pedersen |
Obligatoriske forkunnskaper: |
Ingen |
Anbefalte forkunnskaper: |
Ingen |
Tilbys som enkeltemne: |
Ja |
Studiepoengreduksjon: |
5 stp. mot PT202 5 stp. mot PT205 10 stp. mot TM1506 5 stp. mot BTM1502 |
Hjelpemiddeliste ved eksamen: |
N/A |
Gjelder fra: |
1. august 2024 |
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- gjøre rede for nyere utviklingstrekk i det akademiske studiet av diakoni
- gjøre rede for diakoniens teologi, oppdrag og funksjon
- identifisere ulike diakonale utfordringer i dag.
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- reflektere over den betydning utøveren av diakoni har som person
- vurdere, drøfte og analysere utfordringer i diakonien
- vurdere og drøfte ulike konkrete tiltak av diakonal art.
- kunne planlegge og gjennomføre ulike typer diakonale tiltak.
Emnet har til sammen 20 undervisningstimer, bestående av forelesninger, ulike gruppeoppgaver, øverser og debatt.
I diakonien skal studentene gjennomføre et feltarbeid i et konkret diakonalt prosjekt. Studenten skal både gjennomføre observasjon av arbeidet og intervju med sentral leder/ansatt i prosjektet. På bakgrunn av feltarbeidet skal studenten skrive et refleksjonsnotat som viser til kilder, intervju og aktuelt pensumstoff.
For å kunne få sluttvurdering i emnet må studenten ha fullført følgende krav til oppmøte:
- Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3). *
Studenter som ikke oppfyller frammøtekravet, må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.
* Se «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole» i Canvas.
NB! Dersom det ikke melder seg nok studenter til at det kan gjennomføres undervisning i emnet, kan frammøtekravet erstattes av følgende:
- Studenten leverer inn og får godkjent tre papers a 500 ord til faglærer i løpet av semesteret.
- Studenten møter til tre timers (én time er 45 minutter) veiledning fra faglærer.
Det er tre (3) studiekrav i emnet. Disse må være bestått for at emnet skal kunne bestås. Det er faglærere i samarbeid med emneansvarlig som for hvert semester bestemmer innholdet i hvert studiekrav.
Løpende vurdering med studiekrav som vurderingsform:
- Delta i seks timers observasjonspraksis av et konkret diakonalt prosjekt.
- Avtale, utarbeide spørsmål og gjennomføre intervju med sentral leder/ansatt i det valgte diakonale prosjektet.
- Bestå et refleksjonsnotat på 2000 ord på bakgrunn av intervju og egne undersøkelser og vise til kilder, intervju og ha referanse til pensumstoff i diakoni.
Dersom et studiekrav ikke blir godkjent, får studenten ett (1) nytt forsøk per studiekrav.
For å bestå emnet må studenten gjennomføre og bestå studiekravene beskrevet over. Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.
Ved ikke bestått
For studenter ved norsk avdeling: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i Canvas. Det er merket med *.
Generelt om diakoni:
Bergem, Anders (2008). «Som epler av gull…» En bok om kristen sjelesorg. Bind I. Sjelesorgens prinsipielle grunnlag og egenart. Oslo: Kolofon forlag. ss. 117-138. | |
Dietrich, S., Korslien, K.K., og Nordstokke, K. (red) (2011). | |
Foss, Ø. (1992). Kirkens diakoni i bibelteologisk, historisk og etisk belysning. Århus Universitetsforlag, ss. 12-35. | |
Haugen, H. M. (2018). Diakoni i velferdssamfunnet, mangfold og dilemmaer. Fagbokforlaget, ss. 41-106. | |
Iversen H. R. (2018). Ny Praktisk teologi. Kristendommen, den enkelte og kirken. Eksistensen, ss. 309-316 og 323-331. | |
Knudsen, T. (2000). Tilblivelsen af den Universalistiske Velfærdsstat. i: T. Knudsen (Red.). Den Nordiske Protestantisme og Velfærdsstaten. Aarhus Universitetsforlag, ss. 42-61. | |
Nordstokke, Kjell (red.) (2010). Diakoni i kontekst: forvandling, forsoning, myndiggjøring. LVF, Geneve/Oslo. |
Ressursdokumenter om diakoni:
Enten:
Kirkerådet (2007). Plan for diakoni i Den norske kirke. (35 s.). Kan lastes ned fra hjemmesiden: http://kirken.no/?event=doLink&famID=18778. | |
NLM (2015). Tro virksom i kjærlighet. Prinsippdokument om diakoni for NLM. (20 s.). Kan lastes ned fra hjemmesiden: https://nlm.no/ressursbank/dokumenter/grunnregler-og-strategidokumenter/. |
Eller:
Dansk Diakoniråd (2023). |