Emnet har til sammen 20 undervisningstimer og vil hovedsakelig bestå av forelesninger og eksegetiske workshops over hebraiske tekster fra alle deler av GT. Studenten skal underveis i undervisningen levere mappeoppgavene sine på Høgskolens LMS og få tilbakemelding av faglærer.
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Gjøre rede for eksegetiske metoder som er relevante for en kritisk beskrivelse av tekstens form og innhold
- Gjøre rede for tekstens historiske, litterære og teologiske kontekst
- Gjøre rede for hermeneutiske spørsmål med relevans for studiet av tekstene
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Oversette og eksegere et utvalg tekster fra BHS
- Identifisere og vurdere de tekstkritiske kommentarer i BHS (eller Quinta) som har betydning for forståelsen av den hebraiske teksten
- Finne og anvende oppslagsverk, bibelkommentarer og språklige hjelpemidler som hjelp til å forholde seg kritisk til oversettelse og eksegese av tekstene
- Reflektere kritisk over tekstfortolkningen og fortolkerens egne kontekstbetingede forståelsesmuligheter og interesser
For å kunne få sluttvurdering i emnet må studenten ha fullført følgende krav til oppmøte:
- Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3). *
Studenter som ikke oppfyller frammøtekravet, må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.
* Se «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole» i Canvas.
I tillegg til sluttvurdering er det ett (1) arbeidskrav i emnet. Dette må være godkjent for at det skal gis sluttvurdering i emnet. Det er faglærer som bestemmer innhold og tidsfrister for gjennomføring av arbeidskrav
Studiekrav
- Levere inn et gitt antall mappeoppgaver som presenteres i forbindelse med undervisningen.
Antall oppgaver kan variere og bestemmes av faglærer. Faglærer gir tilbakemelding på mappeoppgavene bortsett fra den siste oppgaven. Mappeoppgavene leveres til datoer fastsatt av faglærer
Sluttvurdering
Sluttvurdering i emnet er mappevurdering, der mappen skal inneholde de oppgavene studentene har arbeidet med gjennom semesteret. Til sammen skal oppgavene i mappen være på 3000 ord (eksklusive forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste).
Mappeoppgavene leveres inn samlet (eventuelt i revidert form etter tilbakemelding).
Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Ved stryk får studentene anledning til å ta ny eksamen i perioden for ny/utsatt eksamen. Ny eksamen blir gitt som femtimers skriftlig skoleeksamen.
Bibeltekster:
Pensum omfatter ca. 11 sider hebraiske tekster fra Genesis og 2-3 sider fra andre utvalgte tekster (men ikke tekster som har inngått i hebraiskemnene): Gen 1-3; 6,1-12; 8,20-9,17; 11,1-9; 12,1-20; 22,1-19; Sl 1; 8; 104,1-9; Ordsp 8,22-36.
Tekstene studeres ved hjelp av håndbøker, bibelkommentarer og andre hjelpemidler. Dette tilsvarer et arbeidsomfang tilsvarende ca. 250 sider. En liste over hjelpemidler utleveres ved semesterets begynnelse.
Antikke tekster i oversettelse:
“Enuma Elish IV 27-146.” 1997.
I Gilgamesh. Enuma Elish: Guder og mennesker i oldtidens Babylon, udg.af Ulla & Aage Westenholz, 212-218.
Verdensreligionernes hovedværker. 2. udg.
København: Spektrum (7 sider).
“Gilgamesh-eposset, XI 1-204.”
I Gilgamesh. Enuma Elish: Guder og mennesker i oldtidens Babylon, udg. af Ulla & Aage Westenholz, 125-131.
Verdensreligionernes hovedværker. 2. udg.
København: Spektrum (7 sider).
“Hesiod: Teogonien v. 535-615.” 1999.
I Hesiod: Theogonien. Værker og dage. Skjoldet, udg. af Lene Andersen, 32-35. 2. udg.
Farum: Klassikerforeningens kildehæfter (4 sider).
“Første Enoks Bog 6-11.” 2001.
I De gammeltestamentlige Pseudepigrafer, udg. af Erling Hammershaimb m.fl., 82-86. 2. udg.
København: Det danske Bibelselskab (5 sider).
“Atrahasis-eposset, tavle III.” Oversat af Pernille Carstens, Martin Ehrensvärd og Hans J. Lundager Jensen (ikke utgitt) (8 sider).
Sekundærlitteratur:
Lærebøger:
Gudme, A. K. de Hemmer, S. Holst, J. Høgenhaven & F. Poulsen (2016).
Fire indgange til gammeltestamentlig teologi (Publikationer fra Det Teologiske Fakultet 66), 7-25; 52-76.
København: KU (44 sider).
Hess, R. S. (2007).
Israelite Religions. An Archaeological and Biblical Survey. Grand Rapids, MI; Nottingham, England:
Baker Academics; Apollos, 141-207 (67 sider).
Artikler og boguddrag:
Bartholdy, H. (2003).
Håndbog i gammeltestamentlig tekstkritik, 40-54.
København: Det Danske Bibelselskab (15 sider).
Blenkinsopp, J. (2004).
“Gilgamesh and Adam: Wisdom through Experience in ’Gilgamesh’ and in the Biblical Story of the Man, the Woman, and the Snake.”
I Treasures Old and New: Essays in the Theology of the Pentateuch, 85-101.
Grand Rapids: Eerdmans (16 sider).
Gudme, A. K. de Hemmer & J. Høgenhaven. (2009).
“Det Gamle Testamentes Eksegese.”
Fønix 3: 154-163 (10 sider).
Kofoed, J. Bruun. (2016).
Konge, præst og gartner. Menneske i Guds verden, 13-67.
Fredericia: Kolon (53 sider).