Dette emnet drøfter spørsmål om hva kristen etikk er og hvorvidt Luthers teologi rommer en kristen etikk. I emnets første del diskuteres spørsmålet om hva kristen etikk er. Dette gjøres blant annet i dialog med den danske filosofen og teologen K. E. Løgstrups oppgjør med sentrale aspekter av kristen etikk.
Deretter analyseres Luthers posisjon gjennom lesing av primærkilder. Målet er å kunne redegjøre for, og drøfte Luthers posisjon.
Det overordnede mål med forløpet er å drøfte hvorvidt man kan nå fram til en luthersk etisk posisjon som synes logisk sammenhengende, teologisk overbevisende og meningsfull i en samtidig situasjon.
Emnet består av 20 undervisningstimer. Timene vil i hovedsak bestå av forelesninger, gruppearbeid, framlegg og drøftelser.
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Gjøre rede for hva kristen etikk er i en systematisk-teologisk sammenheng
- Gjøre rede for forskjellige holdninger til hvorvidt Luthers teologi rommer en kristen etikk
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Finne og benytte relevant materiale som kan belyse en problemstilling innenfor kristen etikk
- Anvende kunnskapen emnet har bidratt med innenfor kristen etikk i eget faglig arbeid, kirkelig arbeid og i offentlige debatter
Det er to alternative vurderingsformer i emnet, godkjente studiekrav som vurderingsform eller skoleeksamen.
A. Studiekrav som vurderingsform:
For å få sluttvurdering må studenten få godkjent følgende studiekrav:
- Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3).
- Holde en muntlig presentasjon i forbindelse med undervisningen.
- En skriftlig hjemmeoppgave på 2000 ord (ekslusive forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste).
Dersom oppgaven ikke godkjennes i første omgang, får studenten ett nytt forsøk.
Sluttvurdering
For å bestå emnet må studenten gjennomføre og få godkjent studiekravene beskrevet ovenfor. Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan etter søknad til studieveileder (senest én uke før den skriftlige skoleeksamenen) gis anledning til å skifte til sekundært vurderingsalternativ, som er skriftlig skoleeksamen (3 timer).
B. Skriftlig skoleeksamen som vurderingsform
Hvis studenten ikke består en avsluttende godkjenning av studiekravet, kan han/hun i stedet ta skriftlig skoleeksamen som vurderingsform.
Sluttvurdering
Sluttvurderingen er en skriftlig skoleeksamen med varighet på fem (5) timer.
Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.
Asheim, I. (1984).
“Etikkens normative grunnlag”
i: På skaperens jord: En Innføring i kristen etikk, redigeret af Axel Smith.
Luther forlag: 42-59 (17 sider).
Heiene, G. og Thorbjørnsen S. O. (2021).
Kristen etikk: En innføring (2. utgave).
Universitetsforlaget: 59-100 (41 sider).
Jensen, O. (2007).
“Gives der stadig ikke en kristen etik?”
i: Livtag med den etiske fordring, redigeret af David Bugge og Peter Aaboe Sørensen.
Klim: 155-173 (18 sider).
Luther, M. (1981).
Om et kristent menneskes frihed, oversat af Inger Margrethe Kofod-Svendsen
i: Om et kristent menneskes frihed. Credo forlag: 68-84 (16 sider) [Von der Freiheit eines Christenmenschen
i: D. Martin Luthers Werke: Kritische Gesamtausgabe: Weimarer Ausgabe.
Hermann Böhlaus Nachfolger, 1883-: 7,20-38].
Luther, M. (1984).
Store Galaterbrevskommentar I-II, oversat af Helge Haystrup.
Credo forlag: 276-293 (17 sider)
[Galatas Commenratarius i: D. Martin Luthers Werke: Kritische Gesamtausgabe: Weimarer Ausgabe. Hermann Böhlaus Nachfolger, 1883-: 40II,70-88].
Luther, M. (1996).
Den Store Katekismus. København: Credo forlag: 42-107 (65 sider). [Der Gloße Katekismus
i: D. Martin Luthers Werke: Kritische Gesamtausgabe: Weimarer Ausgabe.
Hermann Böhlaus Nachfolger, 1883-: 30I,133-182].
Luther, M. (2006).
Om verdslig øvrighed, oversat ved Svend Andersen. Aarhus Universitetsforlag: 89-127 (19 sider) [Von weltlicher Obrigkeit
i: D. Martin Luthers Werke: Kritische Gesamtausgabe: Weimarer Ausgabe.
Hermann Böhlaus Nachfolger, 1883-: 11,245-280].
Luther, M. (2018).
Om kirken og koncilierne, oversat af Finn B. Andersen. Books on Demand GmbH: 189-238: (49 sider) [Von den Konziliis und Kirchen
i: D. Martin Luthers Werke: Kritische Gesamtausgabe: Weimarer Ausgabe.
Hermann Böhlaus Nachfolger, 1883-: 50,624-653].
Luther, M. (2018).
Udlægning af Bjergprædiken, oversat af Finn B. Andersen. Books on Demand GmbH: 7-36, 44-77, 140-152 (74 sider) [Wochenpredigten über Matthäus 5-7
i: D. Martin Luthers Werke: Kritische Gesamtausgabe: Weimarer Ausgabe.
Hermann Böhlaus Nachfolger, 1883-: 32,299-324, 330-354, 397-407].
Løgstrup, K. E. (1956).
Den etiske fordring.
Gyldendal: 9-16 og 122-132 (17 sider).
Nikolajsen, J. B. (2021).
“Church, State, and Pluralistic Society: Reforming Lutheran Teaching on the Two Regiments”
i: International Journal of Public Theology 15, nr. 3: 385-400 (15 sider).
Nikolajsen, J. B. (2020).
“Christian Ethics, Public Debate, and Pluralistic Society”
i: International Journal of Public Theology 14, nr. 1: 5-23 (18 sider).
Nikolajsen, J. B. (2022).
“Gives der en kristen etik? En kritik af Knud Ejler Løgstrups position”
i: Teologisk Tidsskrift 11, nr. 3: 120-133 (13 sider).
Nikolajsen, J. B. (2022).
“Gives der en luthersk kristen etik? Et alternativ til Knud Ejler Løgstrups position”
i: Teologisk Tidsskrift 11, nr. 3: 134-145 (11 sider).
Nissen, U. B. (2011).
“Selvfølgelig er der en kristen etik”
i: Menneskets ondskab og livets godhed: Løgstrups filosofi om tilværelsen, redigeret af Bjørn Raabjerg og René Dybdal Pedersen.
Aarhus Universitet: 68-75 (7 sider).