Emnet gir en innføring i Martin Luthers liv og hans betydning for reformasjonen i Tyskland.
Luthers liv og virke vil bli skildret i lys av senmiddelalderens teologiske tenkning. Luthers teologi vil bli fremstilt med utgangspunkt både i kildetekster og sekundærlitteratur.
Også de samtidige reformasjonsbevegelser vil bli presentert, slik som reformasjonen i Sveits og i England og den anabaptistiske reformasjonsbevegelsen.
Emnet vil også gi en kort innføring i hvordan disse ulike reformasjonsbevegelsene spredte seg videre i Europa på 1500-tallet. Også den romersk-katolske kirkes reformprosesser vil bli kort presentert.
Emnet består av totalt 40 undervisningstimer i form av forelesninger og seminarer med obligatorisk oppmøte, der kildetekstene blir gjennomgått og diskutert. Arbeidsmetodene krever aktiv deltakelse fra studentene, som ikke må ha et fravær på mer enn 30%.
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Gjøre rede for Martin Luthers liv og hans betydning for reformasjonen i Tyskland
- Gjøre rede for sentrale tekk ved Luthers teologi på bakgrunn av viktige kildetekster, inkludert særlig å sammenligne den med den teologiske tenkning i senmiddelalderen og med andre reformasjonsbevegelser i samtiden
- Gjøre rede for de andre viktige reformasjonsbevegelser i Luthers samtid, som reformasjonen i Sveits, England og anabaptismen
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Lese og forstå kirkehistoriske kildetekster på latin og dansk og bruke disse til å presentere sentrale elementer i Martin Luthers teologi
- Bruke kildetekster og pensum til å skrive et kirkehistorisk essay
- Anvende oppnådd kunnskap for å analysere spørsmål og problemer rundt luthersk teologi og kristen identitet i en pluralistisk kontekst
Sluttvurdering
Emnet har skriftlig skoleeksamen med varighet på fem (5) timer.
Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Sekundærlitteratur (540 sider):
Grane, L. (1983).
Evangeliet for folket: Drøm og virkelighed i Martin Luthers liv.
Gad; ss.11-272.
Lindberg, C. (2010).
The European Reformations.
Blackwell; ss. 1-53; 87-257.
Leppin, V. (2014).
Luther’s Transformation of Medieval Thought: Continuity and Discontinuity.
I R. Kolb, I. Dingel & L. Batka (Eds.), The Oxford Handbook of Martin Luther’s Theology (s. 115–124).
Oxford University Press.
Müller, G. (2014).
Luther’s Transformation of Medieval Thought: Discontinuity and Continuity.
I R. Kolb, I. Dingel & L. Batka (Eds.), The Oxford Handbook of Martin Luther’s Theology (s. 105-114).
Oxford University Press.
Kildetekster (255 sider):
Denzinger, H. (utg) (2001).
Kompendium der Glaubensbekenntnisse und kirchlichen Lehrentscheidungen, Lateinisch-Deutsch, 39. Auflage,
Herder; s. 502-521.
Luther M. (1963).
Den tyske Messe.
I Luthers skrifter i udvalg (Bind 2) (s. 77-104).
Gads forlag.
Luther, M. (1964).
Kan soldater også have Guds nåde.
I Luthers skrifter i udvalg (Bind 4) (s. 307-349).
Gads forlag.
Luther, M. (1964).
Til den kristne adel af den tyske nation om reformation av kristenheden.
I Luthers skrifter i udvalg (Bind 4) (s. 42-55).
Gads forlag.
Luther, M. (1992).
Om et kristenmenneskes frihed.
I Martin Luther: Skrifter i udvalg (s. 68-97).
Credo.
Luther, M. (1992).
Teser til fem disputationer over Rom. 3,28, 1535-1537.
I Martin Luther: Skrifter i udvalg (Bd. 6). Troen og Livet. Prædikener, sermoner og teserækker af Luther (s. 148-179).
Credo.
Luther, M. (1994).
De Schmalkaldiske Artikler, 1537.
I Martin Luther: Skrifter i udvalg. Troens evangelium. Ord og sakrament (s. 351-411).
Credo.
Müntzer, T. (1976).
Sermon before the Princes.
I Renaissance and Reformation, 1300-1648 (3rd. Ed.). G. R. Elton (Ed.).
Cambridge.
Zwingli, H. (2007).
This is my Body.
I The Christian Theology Reader (3rd. Ed.) A. McGrath (Ed.). (u.å.). The 39 Articles. I The Book of Common Prayer.
SPCK.
(1967).
Sol Dec. VII: Vom Heiligen Abendmahl / De Coena Domini.
I Die Bekenntnissschriften der evangelisch-lutherischen Kirche (s. 970-1016).
Vandenhoeck & Ruprecht.