I undervisningen gjennomgår og debatterer man en rekke viktige tema, som postmodernitet og senmodernitet, identitet og jeg-et, menneskesyn, absolutisme og relativisme, skam og anerkjennelse, spiritualitet og religiøsitet. Dessuten arbeider man med «den narrative bølge» og i dette arbeidet framlegges og drøftes også samtidsromaner.
I tillegg gis det oversikt over teologisk empiri og metode, kateketikk og religionspedagogikk og ritualteori og liturgikk.
Emnet har 24 undervisningstimer fordelt på
- 16 timer i samtidskultur
- 8 timer i empiri, metode, kateketikk og ritualteori.
Dessuten framlegges en samtidsroman i lesegrupper á 6 deltakere med én undervisningstime per to deltakere.
Undervisningen foregår vesentlig av forelesning med debatt/samtale.
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- gjøre rede for utvalgte hovedtrekk i norsk/dansk, vestlig og global samtidskultur
- gjøre rede for emner innenfor metode og empiri
- gjøre rede for praksisteori og praksisformer
- gjøre rede for emner innenfor kateketikk og ritualteori
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- reflektere over forholdet mellom kirkelig og sekulær kultur
- applisere disse refleksjonene på kirkelig praksis
- planlegge et undervisningsforløp innenfor kateketikk
For å kunne få sluttvurdering i emnet må studenten ha fullført følgende krav til oppmøte:
- Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3). *
Studenter som ikke oppfyller frammøtekravet, må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.
* Se «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole».
Det er to (2) studiekrav i emnet. Disse må være godkjent for at det skal gis sluttvurdering i emnet.
Les mer