BTM1501 Introduksjon til praktisk teologi og misjonsvitenskap (10 stp.)

Luke southern ft Qrm7 D1 Rw0 unsplash

Emnet gir en grunnleggende innføring i praktisk teologi og misjonsvitenskap, og fagenes sentrale problemstillinger og oppgaver.

Introduksjonen i praktisk teologi tar sikte på å presentere forholdet mellom kristen tro og praksis, kirkens praksiser, og teologi som akademisk disiplin. Emnet vil også inneholde en grunnleggende introduksjon av den praktiske teologis sentrale disipliner: homiletikk, kirkelige handlinger, sjelesorg, liturgi, trosopplæring, ekklesiologi og diakoni.

Introduksjonen i misjonsvitenskap vil gi en innføring i missiologi som faglig disiplin. Det innebærer bl.a. å se nærmere på misjonsfagets plass, metoder og utvikling, og definisjon av misjonsbegrepet. Videre vil emnet gi en innføring i kulturforståelse og kulturanalyse. Emnet vil også gi et innblikk i kirkens og enkeltkristnes forhold til misjonens forkynnelse og diakoni, og misjonens forhold til migrasjonstematikk og misjon i det flerkulturelle og flerreligiøse landskapet i Norge/Danmark.

Emnekode:

BTM1501

Emnenavn:

Introduksjon til praktisk teologi og misjonsvitenskap

Emnenavn nynorsk:

Introduksjon til praktisk teologi og misjonsvitenskap

Emnenavn engelsk:

Introducing Practical Theology and Missiology

Studiepoeng:

10

Undervisningssemester:

Høstsemester

Undervisningssted:

Oslo, København

Emneansvarlig:

Førsteamanuensis Robert Lilleaasen

Obligatoriske forkunnskaper:

Ingen

Anbefalte forkunnskaper:

Ingen

Tilbys som enkeltemne:

Ja

Studiepoengreduksjon:

5 stp. mot PT1001

5 stp. mot BMM1004

5 stp. mot BM1001

5 stp. mot BMM1005

Hjelpemiddeliste ved eksamen:

N/A

Gjelder fra:

1. august 2021

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • gjøre rede for praktisk teologi og misjonsvitenskap som fagområder
  • gjøre rede for sentrale elementer i den praktiske teologis disipliner
  • gjøre rede for forholdet mellom kristen tro, teologi og troens praktiske ytringer
  • gjøre kort rede for ulike forståelser av misjonsbegrepet og missiologi som faglig disiplin
  • gjøre rede for sentrale begreper, teorier og problemstillinger innenfor kulturstudier og kulturanalyse
  • gjøre rede for forskjellige syn på kirkens og kristnes ansvar, muligheter og utfordringer i misjon
  • gjøre rede for hvordan migrasjonstematikk påvirker kristen misjon

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • identifisere sentrale problemstillinger i praktisk teologi
  • reflektere over relasjonen mellom kristen tro, akademisk teologi og kirkens praksiser
  • identifisere og analysere teologi i ulike kristne praksiser
  • identifisere, analysere og kritisk vurdere forhold og problemstillinger i spenningsfeltet kultur og misjon i diskusjoner, i egne fremstillinger og i eventuelt fremtidig arbeid i misjon og kirke
  • identifisere, analysere og kritisk vurdere forhold og problemstillinger i tilknytning til kirkens og kristnes rolle, muligheter og utfordringer, i diskusjoner, i egne fremstillinger og eventuelt i fremtidig arbeid i misjon og kirke
  • gjennomføre mindre empiriske undersøkelser

Det er seks (6) studiekrav i emnet. Disse må være godkjent for at det skal gis sluttvurdering i emnet. Det er faglærere i samarbeid med emneansvarlig som for hvert semester bestemmer innholdet i hvert studiekrav.

Studiekrav som vurderingsform:

  1. Refleksjonsnotat Praktisk teologi 1. (500 ord)
  1. Notat fra observasjon av praksis i en praktisk teologisk disiplin (gudstjeneste, hymnologi, Kirkelige handlinger, diakoni, trosopplæring, sjelesorg, og forkynnelse). (1000 ord)
  1. Notat fra intervju med person som er involvert (deltager eller arrangør) i en praktisk teologisk disiplin. (1000 ord)
  1. Refleksjonsnotat Misjonsvitenskap 1. (500 ord)
  1. Notat fra observasjon i en migrantmenighet og beskrivelse av menighetens misjonstenkning. (1000 ord)
  2. Notat fra intervju med en person som driver utadrettet arbeid blant migranter. (1000 ord)

Dersom et studiekrav ikke blir godkjent, får studenten ett (1) nytt forsøk per studiekrav.

Sluttvurdering

For å bestå emnet må studenten gjennomføre og få godkjent studiekravene beskrevet over. Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.

Klage på karakteren skal framsettes innen tre uker fra resultatet er publisert i Studentweb.

For studenter i Oslo: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i høgskolens LMS. Det er merket med *.

Praktisk teologi:

*Andersen, B. H. (2014). Lov og evangelium i forkyndelse for børn. I T. E. Hamre, E. Lundeby & A.

Redse (Red.), Barnetro og trosopplæring (s. 169-182). Fagbokforlaget.

*Bergem, A. (2008). «Som epler av gull …» En bok om kristen sjelesorg. Bind I: Sjelesorgens

prinsipielle grunnlag og egenart. Oslo: Kolon forlag, ss. 92-116.

*Harbsmeier, E. & Iversen, H. R. (1995). Praktisk teologi. Forlaget Anis; ss. 292-342 og s. 427-445.

*Hegstad, H. (2002). Ekklesiologi mellom teori og praksis. I J.-O Henriksen, G. Heiene &

S. O. Thorbjørnsen (Red.), Teologi for kirken: Festskrift til professor dr.theol. Torleiv Austad på 65-årsdagen (s. 171-180). Verbum.

*Hegstad, H. (2009). Den virkelige kirke. Tapir Akademisk Forlag; ss. 149-174.

*Iversen, H. R. (2018). Ny Praktisk teologi: Kristendommen, den enkelte og kirken. Eksistensen; ss.

307-348.

*Melangen, K. (2016). Kunsten å være klar: En fagbok om undervisning i kirken. Eide; ss. 49-62.

*Nordstoga, K. (2014). Musikk i gudstjenesten. I G. Hellemo (Red.), Gudstjeneste på ny.

Universitetsforlaget; ss. 89-104.

*Skjevesland, O. (1999). Invitasjon til praktisk teologi. Luther Forlag; ss. 92-98.

Ward, P. (2017). Introducing Practical Theology. Baker Academic; ss. 1-177.

Misjonsvitenskap:

*Adeney, M. (2009). Is God Colorblind or Colorful? The Gospel, Globalization and Ethnicity. I R. D.

Winter & S. C. Hawthorne (Eds.), Perspectives on the World Christian Movement: A Reader (4th ed.) (s. 415-422). William Carey Library.

Austnaberg, H. (2007). Bruk av samfunnsvitskapar som komplementære vitskapar i missiologien.

Muligheter og begrensning. I Norsk tidsskrift for misjonsvitenskap, 61(1), 21–36. https://journals.mf.no/ntm/article/view/4157/3475

Dalsgaard, S. (2016). Modeller for menighed og mission blandt migranter i Danmark. Ny Mission, 31,

133–143. (tilgjengelig i Canvas)

*Dowsett, R. (2016). Proclaim Christ until He Comes, in Word and Deed: World Evangelical

Perspectives. I R. Dowsett, I. Phiri, D. Birdsall, D. O. Terfassa, H. Yung & K. Jørgensen, Evangelism and Diakonia in Context (s. 61-71). Regnum Books International.

Guder, D. L. (2004). Den missionale kirke efter kristenheden. Ny Mission 6, 8–23.

(tilgjengelig i Canvas)

Johanson, A. M. S. (2019). Discipelskab, hverdagspraksis og hverdags-spiritualitet i en moderne

verden. I Ny Mission, 37, 63–71. (tilgjengelig i Canvas)

Johanson, A. M. S., Juel, N. I. Adelin Jørgensen, J. & Østerlund Nielsen, A. (2019). Transformerende

discipelskab i en dansk folkekirkelig virkelighed. I Ny Mission, 37, 81–85. (tilgjengelig i Canvas)

*Jørgensen, K. (2016). Biblical Perspectives on Kerygma and Diakonia. I R. Dowsett, I. Phiri, D.

Birdsall, D. O. Terfassa, H. Yung & K. Jørgensen, Evangelism and Diakonia in Context (s. 7-18). Regnum Books International.

*Kahl, W. (2014). Migrants as Instruments of Evangelization: In Early Christianity and in

Contemporary Christianity. I C. H. Im & A. Yong, Global Diaspora and Mission (s. 71-86). Regnum Books International.

Kjær, B. (2011). Hjemmet - Discipelskabets Centrale Base. Ny Mission, 21, 77–84. (tilgjengelig i

Canvas)

Meneses, E. H. (2009). If You Belong to Christ: Ethnicity and the Global Church. I Global Missiology

6, 1-16. http://ojs.globalmissiology.org/index.php/english/article/view/195/545

*Nemer, L. (2016). Evangelism and Social Responsibility: Perspectives from the History of Mission. I

R. Dowsett, I. Phiri, D. Birdsall, D. O. Terfassa, H. Yung & K. Jørgensen, Evangelism and Diakonia in Context (s. 19-30). Regnum Books International.

Nicolajsen, Jeppe Bach, Kari Storstein Haug, Frank-Ole Thoresen og Ingrid Eskilt (red.) (2022).

Missiologi: En innføring. Cappelen Damm Akademisk, ss. 21-29, 50-96, 175-185.

Redse, A. (2017). NLMs prinsippdokument om diakoni: En presentasjon. I Norsk Tidsskrift for

Misjonsvitenskap, 71(4), 16–25. https://journals.mf.no/ntm/article/view/4398/3713

Schackt, J. (2009). Kulturteori. Innføring i et flerfaglig felt. Fagbokforlaget; ss. 19-89.

Schumacher W. W. (2016). Theology for Culture. Confrontation, Context, and Creation. Concordia

Journal, 42(3), 211-222. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=rfh&AN=ATLAn3939552&site=ehost-live

*Terfassa, D. O. (2016). Trends and Practices of Evangelism among Migrant Churches: Examples from

the Ethiopian Diaspora in Scandinavia. I R. Dowsett, I. Phiri, D. Birdsall, D. O. Terfassa, H. Yung & K. Jørgensen, Evangelism and Diakonia in Context (s. 289-304). Regnum Books International.

*Walls, A. F. (2014). Mission and Migration: The Diaspora Factor in Christian History. I C. H. Im & A.

Yong, Global Diaspora and Mission (s. 19-37). Regnum Books International.

Metode:

*Johannessen, A., Tufte, P.A. & Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig

metode. Abstrakt Forlag AS; ss. 127-159.