Emnenavn nynorsk: |
Teologi, samtid og praksis |
Emnenavn engelsk: |
Theology, contemporary culture and practice |
Undervisningssemester: |
|
Undervisningssted: |
Aarhus |
Emneansvarlig: |
Førsteamanuensis Leif Andersen |
Obligatoriske forkunnskaper: |
Ingen |
Anbefalte forkunnskaper: |
Ingen |
Tilbys som enkeltemne: |
Ja |
Hjelpemiddeliste ved eksamen: |
N/A |
Gjelder fra: |
1. august 2021 |
I undervisningen gjennomgår og debatterer man en rekke viktige tema, som postmodernitet og senmodernitet, identitet og jeg-et, menneskesyn, absolutisme og relativisme, skam og anerkjennelse, spiritualitet og religiøsitet. Dessuten arbeider man med «den narrative bølge» og i dette arbeidet framlegges og drøftes også samtidsromaner.
I tillegg gis det oversikt over teologisk empiri og metode, kateketikk og religionspedagogikk og ritualteori og liturgikk.
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- gjøre rede for utvalgte hovedtrekk i norsk/dansk, vestlig og global samtidskultur
- gjøre rede for emner innenfor metode og empiri
- gjøre rede for praksisteori og praksisformer
- gjøre rede for emner innenfor kateketikk og ritualteori
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- reflektere over forholdet mellom kirkelig og sekulær kultur
- applisere disse refleksjonene på kirkelig praksis
- planlegge et undervisningsforløp innenfor kateketikk
Emnet har 24 undervisningstimer fordelt på 16 timer i samtidskultur og 8 timer i empiri, metode, kateketikk og ritualteori. Dessuten framlegges en samtidsroman i lesegrupper á 6 deltakere med én undervisningstime per to deltakere.
Undervisningen foregår vesentlig av forelesning med debatt/samtale.
Det er tre (3) arbeidskrav i emnet. Disse må være godkjent for at det skal gis sluttvurdering i emnet. Det er faglærere i samarbeid med emneansvarlig som for hvert semester bestemmer innholdet i hvert arbeidskrav.
Arbeidskrav:
- Delta på den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3).*
- Delta i romanlesegruppe og framlegge og kommentere en samtidsroman.
- Bestå en hjemmeoppgave på 2000 ord. Oppgaven bedømmes til bestått / ikke bestått.
*Fravær fra undervisning utover fraværsgrensen kan, dersom fraværsgrunn godkjennes «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole», oppveies ved at andre arbeidsoppgaver gjennomføres. Søkning om gyldig fravær sendes til Studiesjef.
Sluttvurdering
Får å bestå emnet må studenten gjennomføre og få godkjent arbeidskravene beskrevet over. Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.
Samtidskultur:
Andersen, L. (2015). Kroppen og ånden: Sjælesorgens basis. Kolon/Credo; ss. 386-397.
Andersen, L. (2016). Kroppen og ånden: Sjælesorgens samtale. Kolon/Credo; ss. 171-180
Andersen, L. (2006). Teksten og tiden: En midlertidig bog om forkyndelsen (Bind 1). Kolon/Credo; ss.
15-32; 47-127.
Andersen, L. (2006). Teksten og tiden: En midlertidig bog om forkyndelsen (Bind 2). Kolon/Credo; ss.
7-104.
Frantzen, M. K. (2018). En fremtid uden fremtid: Depression som politisk problem og kunstens
alternative fortællinger. Informations forlag; ss. 9-68.
Frønes, I. (2001). Skam, skyld og ære i det moderne. I T. Wyller (Red.), Skam: Perspektiver på skam,
ære og skamløshet i det moderne (s. 69-80). Fagbokforlaget.
Schanz, H.-J. (2009). Hvad er modernitet? I O. Høiris (Red.), Modernitetens verden: Tiden, videnskab,
historien og kunst (s. 33-40). Aarhus Universitetsforlag.
Metodikk/empiri
Iversen, H. R. (2018) Ny praktisk teologi: Kristendommen, den enkelte og kirken. Eksistensen; ss. 39-
65
Schmidt, U. (2019). Empirisk kirkeforskning som bidrag til praktisk teologi. I L. Christoffersen et al
(Red.), Den praktiske teologi i Danmark: Festskrift til Hans Raun Iversen (s. 269-279). Eksistensen.
Smidt, T. A. (2014). Theories of Practice. I B. Miller-McLemore (Red.), The Wiley Blackwell Companion
to Practical Theology (s. 244-254). John Wiley & Sons Inc
Ritualteori/liturgikk:
Johansen, K. H. og Vejrup Nielsen, M. (2017). Nye processioner som udtryk for gamle
religionsmønstre. I Religionsvidenskabeligt Tidsskrift, 66, 166-181. https://tidsskrift.dk/rvt/article/view/26454/23266
Rønkilde, J. B. (2017). Hvad er meningen? Nyere gudstjenesteteorier og deres betydning for
gudstjenesteteologi i Danmark. I Dansk Tidsskrift for Teologi og Kirke, 44 (2), 101-117. https://tidsskrift.dk/dttk/article/view/95959/144821
Modeus, M. (2007). Menneskelig gudstjeneste: Om gudstjenesten som relation og ritual. Eksistensen;
s. 37-61.
Kateketikk/religionspedagogikk:
Johnsen, E. T. (2010). Jesu lidelse, død og oppstandelse: En barneteologisk analyse av trosopplæring
om påsken. Prismet: Pedagogisk tidsskrift, 61(1), 19-39.
Skarsaune, O. (2001). Og Ordet ble kjød – studier i Oldkirkens teologi. Luther Forlag; ss. 237-251.
Gunnertoft, A. (2018). Konfirmationsanordningens fire negationer. Dansk Tidsskrift for Teologi og
Kirke, 45(2), 121-137. https://tidsskrift.dk/dttk/article/view/106305
Ingen