I dette emnet får du en innføring i to overlappende områder, teologisk dannelse og samtidsanalyse.
BTM1507 Teologisk dannelse og samtidsanalyse (10 stp.)
I teologisk dannelse vil du beskjeftige deg med teologisk dannelse særlig ut fra Bibelen og teologihistorien. Du vil lære å drøfte særlige teologiske perspektiver på det mangfoldige dannelsesbegrepet. Du vil lære å analyse det helbibelske narrativ i lys av samtidsproblemstillinger, samt reflektere over, hva tidligere teologer kan lære oss om den praksis. Du vil også bli kjent med noen av de nåtidige, sekulære problemstillingene, som utfordrer denne tilgang.
I samtidsanalyse vil du møte aktuelle tendenser innenfor områder som politikk, økonomi, psykologi, sosiologi, vitenskapsteori, kunst, sosialdiagnostikk og etikk/menneskesyn, som settes i relasjon til kristen tenkning og vurdering.
Emnekode: |
BTM1507 |
Emnenavn: |
Teologisk dannelse og samtidsanalyse |
Emnenavn nynorsk: |
Teologisk danning og samtidsanalyse |
Emnenavn engelsk: |
Theological Formation and Social Analysis |
Studiepoeng: |
10 |
Undervisningssemester: |
Uregelmessig, spør administrasjonen |
Undervisningssted: |
København |
Emneansvarlig: |
Førsteamanuensis Michael Agerbo Mørch |
Obligatoriske forkunnskaper: |
Ingen |
Anbefalte forkunnskaper: |
Ingen |
Tilbys som enkeltemne: |
Ja |
Studiepoengreduksjon: |
Ingen |
Hjelpemiddeliste ved eksamen: |
N/A |
Gjelder fra: |
1. august 2024 |
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- gjøre rede for hvordan Bibelen er en ressurs for nåtidig teologisk dannelse med særlig fokus på det helbibelske narrativ.
- gjøre rede for synet på teologisk dannelse i hos Augustin, Luther og utvalgte nåtidige figuranter og forklare de vesentlige karakteristika.
- gjøre rede for relevansen av teologisk dannelse i møte med samtidsaktuelle utfordringer
- gjøre rede for sentrale aspekter av samtidsanalysen.
- ha kjennskap til tilknytningspunkter i offentlig diskurs i krysningsfeltet mellom kristendom og aktuelle tendenser
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- beskrive det distinkte ved teologisk dannelse og sammenligne dette med alternative dannelsessyn
- beskrive aktuelle tendenser og forklare dem kortfattet og presist
- analysere samtidstendenser med kritisk belysning fra den teologiske dannelse
- undersøke hvordan livssyn artikuleres i aktuelle samfunnstendenser
- diskutere det distinkte ved teologisk dannelse som en pastoral ressurs i det 21. århundre
- vurdere tilknytningspunkter i offentlig diskurs for kristne formidlingspraksiser
Emnet går over tre semestre. Emnet har til sammen 48 undervisningstimer, og på hvert semester er det 16 undervisningstimer, som er fordelt på fire samlinger per semester. Den samlede fordeling mellom de to emneområder er lik.
Undervisningen vil bestå av forelesninger, gruppearbeid, muntlige og skriftlige øvelser og en ekskursjon. Gjesteforelesninger, online-arrangementer, studiegrupper og andre arbeidsformer kan også forekomme.
Underveis leses og presenteres et skjønnlitterært verk i grupper, som analyseres og settes i kontakt med fagstoffet som er gjennomgått.
For å kunne få sluttvurdering i emnet må studenten ha fullført følgende krav til oppmøte:
- Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3). *
Studenter som ikke oppfyller frammøtekravet, må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.
* NB! Dette gjelder for hvert semester. Se ellers «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole».
Sluttvurdering i emnet er mappevurdering, der mappa skal inneholde to oppgaver, hver på 2000 ord (eksklusive forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste).
Begge oppgavene vil være valgfrie problemstillinger som studenten utarbeider i samråd med faglærer. Den ene oppgaven skal omhandle en problemstilling innenfor området «teologisk dannelse», og den andre oppgaven innenfor «samtidsanalyse».
Arbeidskrav
For å få adgang til følge emnets progresjon og levere mappen, må følgende arbeidskrav være godkjent underveis, ved avslutningen av hvert av de to første semestrene. Det er faglærer som nærmere fastsetter krav til innhold og tidsfrister for gjennomføring.
- Ved avslutningen av første undervisningssemester: Få godkjent et utkast til et skriftlig essay, som ved avslutningen av tredje semester innleveres som én av mappens to oppgaver.
- Ved avslutningen av andre undervisningssemester: Få godkjent en fagsamtale.
Sluttvurdering
Vurderingsform |
Varighet |
Varighetstype |
Omfang |
Mappevurdering
|
1 |
semester |
Hver oppgave skal være på 2000 ord (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste) |
Sluttvurdering i emnet skjer på grunnlag av de to oppgavene i mappen og de teller like mye. Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
For studenter i Oslo: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i høgskolens LMS. Det er merket med *.
Teologisk dannelse:
Samtidsanalyse:
Politikk – identitet og åndsfrihet Lægaard, S. (2022). Hvad er åndsfrihed? i: O. Korsgaard, & M. Agerbo Mørch (red.), Åndsfrihed i det moderne samfund (s. 197-224). Aarhus Universitetsforlag. | |
Marker, S. og Hendricks, V. (2019). Os og dem. Identitetspolitiske akser, ideer og afsporede debatter. Gyldendal, s. 15-71 (56 sider) | |
Økonomi og politikk – Opplevelsesøkonomi Petersen, A. (2016). Præstationssamfundet. Hans Reitzels Forlag, s. 75-102 (27 sider) | |
Timm Knudsen, B. og Jerne, C. (2019). ”Oplevelsesøkonomi og begivenhedskultur”, i: Birgit Eriksson og Bjørn Schiermer (red.), Ny kulturteori. Hans Reitzels Forlag, s. 169-196 (27 sider) | |
Psykologi – Skam og samtidskultur Jørgensen, C. R. (2023). Skam. Hans Reitzels Forlag, s. 261-321 (60 sider) | |
Sosiologi – Fremmedgjørelse og akselerasjon Rosa, H. (2014), Fremmedgørelse og acceleration. Hans Reitzels Forlag, s. 11-56 (45 sider). | |
Vitenskapsteori – Scientisme Stenmark, M. (1997). ”What is Scientism”, i: Religious Studies 33 (1), 15-33 (17 sider). https://doi.org/10.1017/S0034412596003666 | |
Moreland, J. P. & Craig, W.L. (2017). Philosophical Foundations for a Christian Worldview (2. Ed.). IVP, s. 370-389 (19 sider). | |
Kunst og kultur – Estetiseringsprosesser Nielsen, H. K. (2019). ”Æstetisering”, i: Birgit Eriksson og Bjørn Schiermer (red.), Ny kulturteori. Hans Reitzels Forlag, s.-139-167 (28 sider). | |
Reckwitz, A. (2020). Kreativitetens opfindelse. Hans Reitzels Forlag, s. 301-350 (49 sider). | |
Sosialdiagnostikk Kristensen, J.-E. (2008). ”Krise, kritik og samtidsdiagnostik”, i: Dansk sociologi 19 (4), s. 5-31 (26 sider). https://doi.org/10.22439/dansoc.v19i4.286 | |
Etikk/menneskesyn – Autentisitet Taylor, C. (1991). The Ethics of Authenticity. Harvard University Press, s. 1-12, 55-69 (26 sider) |