BTM2001 Salmenes bok (10 stp.)

Markedsføringbilde 21 web jpg wt logo

Emnet består av tre hovedkomponenter.

Først vektlegges forskningshistorien og de eksegetiske verktøy denne har forsynt oss med. Det gis en generell innføring i forskningshistorien til Salmenes bok, fra begynnelsen av forrige århundre og frem til i dag. Videre gis det, i tillegg til tradisjonelle form-kritiske kategorier, en grunnleggende innføring i Salmenes poetikk og metaforikk, så langt det rekker for et ikke-grunnspråklig emne. Til sist gis det også en grunnleggende innføring i visdomsteologien og sionsteologien som bredere teologiske og tradisjonshistoriske kontekster for flere av våre utvalgte salmer.

Den andre komponenten består av eksegetisk arbeid med utvalgte tekster i oversettelse. Fokuset er på å utvikle ferdigheter til å eksegere poetiske tekster, identifisere både typiske og karakteristiske trekk ved hver enkelt salme og å relatere utvalgte tekster til bredere teologiske tradisjoner i Det gamle testamentet.

I den siste komponenten vender vi oss mot resepsjonshistorien til Salmenes bok. Vi vil her analysere utvalgte tekster fra resepsjonshistorien, avsløre hermeneutiske forutsetninger og på den måte også reflektere over egen eksegese. Studentene kan velge mellom fire alternative sett med utvalgte tekster fra resepsjonshistorien.

Emnekode:

TM2012

Emnenavn:

Salmenes bok

Emnenavn nynorsk:

Salmane

Emnenavn engelsk:

Psalms

Studiepoeng:

10

Undervisningssemester:

Høstsemesteret

Undervisningssted:

Oslo

Emneansvarlig:

Førsteamanuensis Håkon Sunde Pedersen

Obligatoriske forkunnskaper:

Ingen

Anbefalte forkunnskaper:

BTM1001

Tilbys som enkeltemne:

Ja

Studiepoengreduksjon:

10 stp. mot TM2012

Hjelpemiddeliste ved eksamen:

Liste B

Gjelder fra:

1. august 2021

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • gjøre rede for sentrale trekk i forskningshistorien til Salmenes bok, fra begynnelsen av forrige århundre og frem til i dag
  • gjøre rede for vitenskapelige metoder og hermeneutiske spørsmål med relevans for studiet av de utvalgte salmene
  • gjøre rede for typiske trekk ved ulike salmetyper og for bruken av poetiske virkemidler og metaforisk språk i salmene
  • gjøre rede for utvalgte salmers relasjon til sentrale teologiske tradisjoner i Det gamle testamentet, med særlig vekt på visdomsteologien og sionsteologien
  • gjøre rede for sentrale trekk i resepsjonshistorien til Salmenes bok og analysere utvalgte tekster i lys av denne
  • gjøre rede for grunnleggende hermeneutiske spørsmål med relevans for et bibelfaglig studium av Salmenes bok

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • finne, kritisk vurdere og korrekt henvise til faglig informasjon og argumentasjon i en selvstendig analyse av en tekst eller problemstilling til utvalgte salmer
  • eksegere utvalgte salmer i oversettelse på en metodisk, selvstendig og faglig måte med bruk av ulike vitenskapelige metoder, særlig språklige, historiske og litterære/retoriske
  • argumentere kritisk for og imot alternative fortolkninger på metodisk og hermeneutisk reflektert vis
  • aktualisere tekster fra Salmenes bok på en kritisk og teologisk reflektert måte i møte med kirke-, misjons- og menighetsliv

Emnet har til sammen 40 undervisningstimer og består av forelesninger og ulike forskningslignende aktiviteter. Sistnevnte innebærer både «eksegetiske verksted» hvor vi sammen eksegerer utvalgte salmer og seminarer hvor vi diskuterer analyser av utvalgte tekster fra Salmenes resepsjonshistorie.

Det er to alternative vurderingsformer i emnet, prosessorientert vurderingsform med oppgave eller en skoleeksamen. Det er ulike arbeidskrav knyttet til de to alternative vurderingsformene.

A. Prosessorientert vurderingsform

Arbeidskrav

For å kunne ta prosessorientert vurderingsform må følgende tre (3) arbeidskrav være godkjent. Det er faglærer som nærmere fastsetter krav til innhold og tidsfrister for gjennomføring.

  • Delta på den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3).
  • Levere inn utkast til oppgave på Høgskolens LMS innen oppgitt frist for tilbakemelding fra faglærer. Oppgaveutkastet skal oppfylle krav etter gjeldende regler (se dokumentet, Krav til oppgaveutkast ved prosessorientert vurderingsform).
  • Få godkjent en analyse på 1000 ord av én utvalgt tekst fra resepsjonshistorien til Salmenes bok.

Ved «ikke godkjent», se dokumentet «Retningslinjer for behandling av arbeidskrav».

Sluttvurdering

Vurderingsform

Varighet

Varighetstype

Omfang

Oppgave

1

semester

3000 ord (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste)

Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Ved stryk får studentene anledning til å ta ny eksamen i perioden for ny/utsatt eksamen. Ny eksamen blir gitt som sekstimers hjemmeeksamen.

B. Hjemmeeksamen som vurderingsform

(NB! Studenter som har meldt seg opp til prosessorientert vurderingsform, men som ikke oppfyller arbeidskravene, vil få anledning til å gå opp til hjemmeeksamen).

Arbeidskrav

For å kunne ta hjemmeeksamen som vurderingsform må ett (1) arbeidskrav være godkjent. Det er faglærer som nærmere fastsetter krav til innhold og tidsfrister for gjennomføring.

  • Få godkjent en analyse på 1000 ord av én utvalgt tekst fra resepsjonshistorien til Salmenes bok.

Ved «ikke godkjent», se dokumentet «Retningslinjer for behandling av arbeidskrav».

Sluttvurdering

Vurderingsform

Varighet

Varighetstype

Hjemmeeksamen

6

timer

Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

For studenter i Oslo: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i høgskolens LMS. Det er merket med *.

Bibeltekster

Følgende salmer i Bibelen skal eksegeres i oversettelse: Salme 1; 2; 8, 19; 22; 27; 32; 44; 46; 73; 84; 99; 103; 110; 132; 136, 147.

Om Salmene

*Bellinger Jr., W. H. (2014).
Psalms and the Question of Genre.
i: W. P. Brown (Ed.),The Oxford Handbook of the Psalms. (s. 313-325).
Oxford University Press.
Brown, W. P. (2010).
Psalms (IBT).
Abingdon; 1-60, 135-160.
Brueggemann, W. (1986).
The Costly Loss of Lament.
i: Journal for the Study of the Old Testament 11(36), 51-71.
https://doi.org/10.1177/030908928601103605
Gillingham, S. (2008).
Psalms Through the Centuries 1 (BBC).
Blackwell; ss. 1-46, 131-146; 192-220.
Gudme, A. K. de Hemmer et al. (2016).
Fire indgange til gammeltestamentlig teologi.
Det Teologiske Fakultet; 77-124.
https://teol.ku.dk/afd/afdeling-for-bibelsk-eksegese/?pure=da%2Fpublications%2Ffire-indgange-til-gammeltestamentlig-teologi(3dff700b-ab28-4b79-bc08-a1e785d67c5f).html
Howard, D. M. (2005):
The Psalms and Current Study.
i: D. Firth and P. S. Johnston (Eds),
Interpreting the Psalms: Issues and Approaches (s. 23-40). IVP.

Hutchinson, J. H. (2005).
The Psalms and Praise.
i: D. Firth and P. S. Johnston (Eds),
Interpreting the Psalms: Issues and Approaches (s. 85-100). IVP.

Johnston, P. S. (2005).
The Psalms and Distress.
i: D. Firth and P. S. Johnston (Eds),
Interpreting the Psalms: Issues and Approaches (s. 63-84). IVP.

*Ross, A. P. (2011).
A Commentary on the Psalms. Vol. 1 (1-41) (KEL).
Kregel Academic & Professional; 181-214, 287-298, 465-487, 521-551, 621-635, 703-719.

*Ross, A. P. (2013).
A Commentary on the Psalms. Vol. 2 (42-89) (KEL).
Kregel Academic & Professional; 37-55, 81-101, 547-567, 743-759.
*Ross, A. P. (2016).
A Commentary on the Psalms. Vol. 3 (90-150) (KEL).
Kregel Academic & Professional; 173-184, 225-239, 337-360, 725-743, 773-783, 929-940.

Og enten:

Alternativ 1: Augustin

Saint Augustine (2000).
Expositions of the Psalms, 1-32 (Vol. 1)(Trans. by M. Boulding)
New City; 23-64; 67-75; 129-139, 227-243.

eller:

Alternativ 2: Luther

*Henriksen, J.-O. (red.). (1994).
Tegn, tekst og tolk: Teologisk hermeneutikk i fortid og nåtid.
Universitetsforlaget; 95-116.

*Luther, M. (1974).
Luthers Works: Vol. 10. First Lectures on the Psalms: Psalms 1-75. (Trans. by H. C. Oswald).
Concordia; 3-34, 413-430.

*Luther, M. (1958).
Luther’s Works: Vol. 14. Selected Psalms III
. (Trans. by A. Guebert).
Concordia; 147-154.


eller:

Alternativ 3: Grundtvig

Bjerg, S, & Holst, S. (2011).

Den gyldne harpe: Poetisk teologi i Davids og Grundtvigs salmer.
Alfa; 7-44, 168-189, 212-231.