Emnet gir en innføring i reformasjonsårhundret og de kirkelige nyordninger som oppstod i Europa på 1500-tallet. Det redegjøres for den lutherske, kalvinske, anglikanske, katolske og radikale reformasjon og hvordan reformasjonsbevegelsene førte til kirkelige og samfunnsmessige endringer i Europa.
BTM2502 Reformasjon og lutherdom (10 stp.)
Reformasjonenes historiske utbredelse og teologiske særpreg vektlegges, men reformasjonsbevegelsene vil også sees i lys av samtidens sosiale og kulturelle forhold.
Emnet gir også en innføring i lutherdommens videre utvikling og konfesjonalisering, fra å være en tysk reformasjonsbevegelse på 1500-tallet til å bli en global kirke i moderne tid. Hovedfokuset vil være å redegjøre for den videre teologiske utviklingen som fant sted innfor lutherdommen i ulike perioder og vise hvordan luthersk konfesjonalitet har blitt formet og debattert ut ifra ulike kirkelige og samfunnsmessige åndsretninger opp gjennom historien.
Studenten skal også lese enkelte kildetekster fra den lutherske bekjennelsesdannelsen på 1500-tallet: Confessio Augustana (1530), Martin Luthers Lille Katekisme (1529), De schmalkaldiske artikler (1537) og Konkordieformelen Epitomé (1577).
Emnekode: |
BTM2502 |
Emnenavn: |
Reformasjon og lutherdom |
Emnenavn nynorsk: |
Reformasjon og lutherdom |
Emnenavn engelsk: |
Reformation and Lutheranism |
Studiepoeng: |
10 |
Undervisningssemester: |
Uregelmessig, spør studieadministrasjonen |
Undervisningsted: |
Oslo, København |
Emneansvarlig: |
Førsteamanuensis Kenneth Ellefsen |
Obligatoriske forkunnskaper: |
Ingen |
Anbefalte forkunnskaper: |
BTM1002 |
Tilbys som enkeltemne: |
Ja |
Studiepoengreduksjon: |
10 stp. mot TM2507. 6 stp. mot BTM2506. |
Hjelpemiddeliste ved eksamen: |
Liste B |
Gjelder fra: |
1. august 2021 |
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- gjøre rede for reformasjonene på 1500-tallet, med særlig vekt på den lutherske reformasjonen
- kunne gjøre rede for dannelsen av konfesjonskirker og kirkelige nyordninger i Europa
- gjøre rede for lutherdommens videre utbredelse, utvikling og særpreg fra 1550 og frem til i dag
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- presentere grunnleggende kunnskap om reformasjonen ut fra den kirkelige og samfunnsmessige konteksten
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om kirkehistoriske temaer, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
skrive et essay om et kirkehistorisk tema
Emnet har 40 undervisningstimer. Undervisningen består av forelesninger og gruppearbeid.
NB! Studieadministrasjonen ved FiH avgjør om det kan tilbys vanlig undervisning i emnet, eller om det skal gjennomføres som selvstudium med leseveiledning.
Arbeidskrav:
- Gjennomføre to kortsvarsprøver som vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Ved «ikke godkjent», se dokumentet «Retningslinjer for behandling av arbeidskrav».
Sluttvurdering
Vurderingsform |
Varighet |
Varighetstype |
Omfang |
Hjemmeeksamen |
4 |
dager |
4000 ord (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste) |
Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
For studenter ved norsk avdeling: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i Canvas. Det er merket med *.
Gritsch, E. W. (2010). A history of Lutheranism (2nd Ed.). Fortress Press; ss. 83-258. | |
Jensen, O. J. (2004). Katekismens teologi: En innføring i Luthers Katekismer. Genesis forlag. | |
Lindberg, C. (2010). The European Reformations (2nd Ed.) Wiley-Blackwell; ss. 1-380. | |
Mæland, J. O. (Red.) (1985). Konkordieboken: Den evangelisk-lutherske kirkes bekjennelsesskrifter. Lunde forlag; ss. 26-59, 234-261, 277-295 og 387-421. |