BTM2508 Fordypning i frelseslæren (10 stp.)

Markedsføringbilde 21 web jpg wt logo

Emnet gir en innføring i teologisk antropologi, soteriologi og eskatologi i fortid og nåtid, samt i nyere teologisk debatt på bakgrunn av dogmatiske kildetekster, lærebokmateriale, faglige artikler og økumeniske dokumenter.

Innføringen skal hjelpe studentene til selvstendig og begrunnet stillingtagen i aktuelle teologiske og økumeniske spørsmål.

Emnekode:

BTM2508

Emnenavn:

Fordypning i frelseslæren

Emnenavn nynorsk:

Fordjuping i frelseslæra

Emnenavn engelsk:

Soteriology

Studiepoeng:

10

Undervisningssemester:

Høstsemesteret like årstall (annethvert år)

Undervisningssted

Aarhus

Emneansvarlig:

Førsteamanuensis Peter Søes

Obligatoriske forkunnskaper:

20 studiepoeng i nytestamentlig gresk

20 studiepoeng i latin

Anbefalte forkunnskaper:

BTM1003

Tilbys som enkeltemne:

Ja

Studiepoengreduksjon:

5 stp. mot TM2006

5 stp. mot BMM2006

5 stp. mot BTM2006

Hjelpemiddeliste ved eksamen:

N/A

Gjelder fra:

1. august 2021

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • forstå å gjøre rede for ulike oppfatninger innenfor kristen antropologi og soteriologi, herunder særlig forsoningslære, rettferdiggjørelseslære, sakramentlære og eskatologi
  • forstå og gjøre rede for sammenhengen mellom disse lærespørsmål som uttrykk for et helhetlig system
  • forstå og gjøre rede for både lutherske og ikke-lutherske oppfatninger av disse lærespørsmål
  • forstå og analysere nyere formuleringer av disse spørsmål i lys av teologihistoriske, eksegetiske og økumeniske perspektiver

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • analysere og vurdere sentrale lærespørsmål med utgangspunkt i Bibelen og Den evangelisk-lutherske bekjennelse
  • analysere og vurdere dogmatiske tekster og anvende disse til faglige resonnementer
  • analysere både eldre og nyere dogmatiske tekster og gjøre rede for den teologihistoriske sammenheng
  • bruke sentrale dogmatiske begreper korrekt både på norsk (dansk) og latin, samt forklare disse begreper med sine egne ord
  • aktualisere de nevnte dogmatiske temaer på en selvstendig, kritisk og teologisk reflektert måte
  • vurdere problemstillinger knyttet til forståelsen av systematisk teologi og systematisk-teologisk metode
  • selvstendig bearbeide en problemstilling i en faglig oppgave, basert på relevante kilder som det refereres til på en god og redelig måte.

Emnet består av 40 undervisningstimer som hovedsakelig består av forelesninger. Undervisningen skal blant gi oversikt over stoffet og brukes på gjennomgang av kildetekster. Studentene forventes å bidra med muntlige presentasjoner om avgrensede deler av pensum etter avtale.

Sluttvurdering

Vurderingsform

Varighet

Varighetstype

Omfang

Hjemmeeksamen

48

timer

4000 ord (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste)

Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Alfsvåg, K. (2019).
Er dåpen nødvendig til frelse? Om forholdet mellom dåpsforståelse og samtids­ kontekst.
i: Teologisk tidsskrift 8(3), 172–82.
https://vid.brage.unit.no/vid-xmlui/handle/11250/2649650
Barclay, John M. G. (2015).
Paul and the Gift.
Eerdmans Publishing Company, ss. 97-116
Hegstad, H. (2017).
Dåpen som hendelse og prosess.
i: Teologisk tidsskrift 6(3), 176–94.
https://www.idunn.no/tt/2017/03/daapen_som_hendelse_og_prosess
Holm, B. K. (2013).
Beyond Juxtaposing Luther and the “New Perspective on Paul”: A Common Quest for the “other” Way of Giving?
i: Lutherjahrbuch 80; 159–83. https://doi.org/10.13109/9783666874451.159
Højlund, A. C. (1995).
Forsoningen i Luthers teologi.
Ichthys 22(1), 27–41.
Kyndal, E. (1999).
I anledning af underskrivelsen af fælleserklæringen.
Præsteforeningens blad 89(44), 1006–11.
Kyndal, E. (2002).
Synet på nadveren i det 20. århundrede – økumeniske perspektiver.
i: K. B. Nielsen (Red.), Nadver og folkekirke (s. 91–102).
ANIS.
McGrath, A. E. (1988).
Justification by Faith.
Zondervan; ss. 23-45.
McKnight, S. (2007).
A Community Called Atonement.
Abingdon Press; ss. 1-156.
Modalsli, O. (1987).
Korsets gåte: Om Jesu døds betydning.
Verbum; ss. 124-159.
Pannenberg, W. (1991).
Systematische Theologie (Band II).
Vandenhoeck & Ruprecht; ss. 483-511.

Boken kan også leses på engelsk:

Pannenberg W. (1994).
Systematic Theology (Vol. 2). (Trans. by Geoffrey W. Bromiley).
T & T Clark; ss. 437-464.
Prenter, R. (1955).
Skabelse og genløsning (2. udg.).
Gad; ss. 255-313, 399-440, 481-516, 529-556, 588-624.
Wright, N.T. (2008).
Surprised by Hope: Rethinking Heaven, the Resurrection, and the Mission of the Church.
HarperOne; ss. 31-76.
Wright, N.T. (2011).
Simply Jesus: Who He Was, What He Did, Why It Matters.
HarperOne; ss. 167-189.

Kildetekster (på grunnspråk eller i oversettelse):

Det lutherske verdensforbund og Det pavelige råd til fremme af kristen enhed (1997).
Fælleserklæring om retferdiggørelseslæren (rev. utg).
Det mellemkirkelige råd; s. 4-31.
Luther, M. (1992).
Om den dobbelte retfærdighed.
i: A. C. Højlund, N. O. Vigilius & J. Sanggaard (Red.),

Martin Luther: Troen og livet. Prædikener, sermoner og teserækker af Luther (s. 9–21).
Credo.

Luther, M. (1983).
Om mennesket (1536).
i: I. Lønning, T. Rasmussen og S. Hjelde (Red.), Verker i utvalg. Bind VI (s. 334-338).
Gyldendal norsk forlag.
Teologiske Tekster.
Udvalg Af Klassiske Dogmatiske Tekster (2. udg.) (1994).
Aarhus Universitetsforlag.
  • Athanasius, De incarnatione Verbi (Teologiske Tekster 5)
  • Augustin, De spiritu et littera (Teologiske Tekster 8)
  • Anselm, Cur Deus Homo? (Teologiske Tekster 10)
  • Luther, Rationis Latomianae confutatio (Teologiske Tekster 15)
  • Luther, En sermon om dåben (Teologiske Tekster 16)
  • Luther, En sermon om det nye testamente (Teologiske Tekster 18)
  • Limaerklæringen (Teologiske Tekster 30)
Tertullian (1972).
Adversus Marcionem II,4-10.
i: E. Evans (Ed.), Adversus Marcionem (Oxford Early Christian Texts) (s. 92–118).
Clarendon Press.