Emnet gir en innføring i kirkens, teologiens og misjonens historie utenfor Europa og Nord-Amerika med særlig vekt på utviklingen fra 1300 og til i dag.
BTM2514 Global kirke- og misjonshistorie etter 1300 (10 stp.)
![Markedsføringbilde 21 web jpg wt logo](/images/uploads/articles/_heroImageX2/Markedsføringbilde-21-web-jpg-wt-logo.jpg)
Fokuset vil ligge på kirkens historie og utbredelse i Latin-Amerika, Midtøsten, Afrika, Asia og Oseania, og enkelte lands kristendomshistorie vil bli spesielt vektlagt. Emnet vil også gi innblikk i hvordan kristendommens sentrum i moderne tid har flyttet seg, så det nå ligger utenfor Europa og Nord-Amerika – og hvilke konsekvenser dette omskifte får for kristen teologi og praksis.
De lokale kristnes rolle og betydning i utviklingen blir fremhevet, og det vil særlig fokuseres på forholdet og vekselvirkningen mellom kirkenes historiske utvikling og den sosiale, kulturelle og politiske kontekst, som denne utviklingen har funnet sted innenfor. Dette skal være med på å kaste lys over den prosess og de problemstillinger som er forbundet med kontekstualiseringen av den kristne kirke og dens budskap.
Emnekode: |
BTM2514 |
Emnenavn: |
Global kirke- og misjonshistorie etter 1300 |
Emnenavn nynorsk: |
Global kyrkje- og misjonshistorie etter 1300 |
Emnenavn engelsk: |
Global history of the church and missions after 1300 |
Studiepoeng: |
10 |
Undervisningssemester: |
Uregelmessig, spør studieadministrasjonen |
Undervisningssted: |
København |
Emneansvarlig: |
Professor Finn Aasebø Rønne |
Obligatoriske forkunnskaper: |
N/A |
Anbefalte forkunnskaper: |
20 stp. i latin BTM1002 BTM2516 Historiografi og historisk metode |
Tilbys som enkeltemne: |
Ja |
Studiepoengreduksjon: |
5 stp. mot BTM2011 |
Hjelpemiddeliste ved eksamen: |
Liste B |
Gjelder fra: |
1. august 2024 |
Kunnskap
- gjøre rede for hovedtrekkene ved kirkens utvikling utenfor Europa og Nord-Amerika med særlig vekt på utviklingen fra 1300 til i dag
- gjøre rede for det viktigste kildemateriale til kirkens historie utenfor Europa samt relevante forskningsdiskusjoner
- gjøre rede for forholdene omkring og konsekvensene av at kristendommens sentrum ikke lenger er i Europa og Nord-Amerika
- gjøre rede for de viktigste problemstillinger som er forbundet med kontekstualiseringen av den kristne kirke og dens budskap i relasjon til kirkens utvikling utenfor Europa og Nord-Amerika
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- avgrense, identifisere og arbeide kritisk med problemstillinger i relasjon til kirkens historie utenfor Europa og Nord-Amerika ut fra den sosiale, kulturelle og politiske konteksten
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om kirkehistoriske temaer, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- tolke kilder på en reflektert måte
- reflektere over emnets problemstillinger i et teologisk perspektiv
- identifisere områder hvor det er behov for mer viten og selvstendig identifisere og håndtere kirkehistoriske problemstillinger i faglig og tverrfaglig arbeid i det videre studieforløpet
- anvende oppnådd kunnskap til å analysere problemstillinger omkring kontekstualiseringen av den kristne kirke og dens budskap
Emnet består av til sammen 40 undervisningstimer og består hovedsakelig av forelesninger og seminarer, hvor kildetekstene blir gjennomgått og diskutert. Arbeidsformene forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.
Arbeidskrav
I tillegg til sluttvurdering er det to (2) arbeidskrav i emnet. Disse må være godkjent for at det skal gis sluttvurdering i emnet. Det er faglærer som bestemmer innhold og tidsfrister for gjennomføring av arbeidskrav.
- Levere inn utkast til oppgave på Høgskolens LMS innen oppgitt frist for tilbakemelding fra faglærer. Oppgaveutkastet skal oppfylle krav etter gjeldende regler (se dokumentet, Krav til oppgaveutkast ved prosessorientert vurderingsform).
- Levere inn oppgaven over oppgitt tema i Canvas. Oppgaven skal være på 2500 ord eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, fotnoter og litteraturliste. Oppgaven bedømmes til godkjent/ikke godkjent.
Ved «ikke godkjent», se dokumentet «Retningslinjer for behandling av arbeidskrav».
Sluttvurdering
Vurderingsform |
Varighet |
Varighetstype |
Kommentar |
Muntlig eksamen |
25 |
minutter |
Ingen forberedelsestid |
Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Bugge, K.E., Iversen, H. R. et.al. (red.) (2005). Det begyndte i København. Knudepunkter i 300 års indisk-danske relationer i mission. Syddansk Universitetsforlag, ss. 41-103. | |
Hastings, A. (ed.) (1999). A World History of Christianity. Cassell; ss. 147-156; 192-200; 369-373. | |
Hiebert, P. G. (1985). Anthropological Insights for Missionaries. Baker Book House; ss. 183-192. | |
Lindhardt, M. (ed.) (2014). Pentecostalism in Africa: Presence and Impact of Pneumatic Christianity in Postcolonial Societies; Brill; ss. 54-72. | |
Moreau, A. S. (2012). Contextualization in World Missions: Mapping and Assessing Evangelical Models. Kregel Publications; ss. 31-46. | |
Schjørring, J. H. and Hjelm, N. A. Hjelm (red.) (2017). History of Global Christianity, Volume I. European and Global Christianity, ca. 1500-1789. Brill; ss. ss.1-41; 69-75; 107-147; 204-232; 445-450. | |
Schjørring, J. H. and Hjelm, N. A. Hjelm (red.) (2017). History of Global Christianity, Volume II. History of Christianity in the 19th century. Brill; ss.XIII-XXXI; 121-142; 205-334. | |
Schjørring, J. H.; Hjelm, N. A. Hjelm and Ward, K. (red.) (2017). History of Global Christianity, Volume III. History of Christianity in the 20th century. Brill; ss.1-16; 87-97; 147-181; 243-269; 298-443; 501-516. | |
Walls, A. (1996). The Missionary Movement in Christian History. Studies in the Transmission of Faith. Orbis Books, ss. 111-118. | |
Walls, A. (2002). The Cross-Cultural Process in Christian History. Orbis Books, ss. 136-164. |
Kildetekster
Delgado, M., Koschorke, K., Ludwig, F. (eds.) (2007). A History of Christianity in Asia, Africa and Latin America, 1450-1990: A Documentary Sourcebook. | |
Thomas, N. E. (ed.) (1995). Classic Texts in Mission and World Christianity. Orbis Books; ss.46-47; 67-71; 207-209. |