Emnenavn nynorsk: |
Examen facultatum |
Emnenavn engelsk: |
Examen Facultatum |
Undervisningssemester: |
Høstsemesteret |
Undervisningssted: |
Oslo, Aarhus, København |
Emneansvarlig: |
Førsteamanuensis Jakob Olsen |
Obligatoriske forkunnskaper: |
Ingen |
Anbefalte forkunnskaper: |
Ingen |
Tilbys som enkeltemne: |
Ja |
Hjelpemiddelliste ved eksamen |
Ingen hjelpemidler |
Gjelder fra: |
1. august 2021 |
Emnet består av deltemaene vitenskapsteori, hermeneutikk og religionsfilosofi. Vitenskapsteorien skal gi studenten en innføring i vitenskapsfilosofiske problemstillinger. Studenten skal tilegne seg kunnskap om ulike sannhetsforståelser og ulike metoder for vitenskapelig arbeid. Sentrale emner innenfor logikken, slik som tolknings- og definisjonslære, utsagnsanalyse og argumentasjonslære, vil presenteres. Det gis videre en innføring i vitenskapshistorien
Emnets andre del gir en innføring i sentrale temaer og problemstillinger innen hermeneutikken. Studenten skal tilegne seg kunnskap om ulike hermeneutiske metoder og sentrale problemstillinger knyttet til tekst, forståelse, språk og historie. Det gis en generell innføring i sentrale figuranter i hermeneutikkens historie. Studiet har et særlig fokus mot hermeneutisk arbeid innenfor teologi og filosofi.
Emnets tredje del gir en innføring i sentrale temaer fra religionsfilosofien. Studiet legger vekt på å presentere temaer i skjæringspunktet mellom klassisk teisme og filosofi. Videre belyses religionens forhold til sekularisering og religionskritikk. Studiet sikter også på å formidle grunnleggende forståelse av problematikken språk og religion og noen sentrale moralfilosofiske problemstillinger
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- gjøre rede for hovedtrekkene ved den vitenskapsteoretiske utvikling frem mot, og under moderne tid
- gjøre rede for sentrale vitenskapsteoretiske tema
- gjøre rede for og drøfte sentrale tema og problemstillinger innenfor hermeneutikk
- gjøre rede for forskjellige forståelser av forholdet mellom tro og religionsfilosofi
- drøfte sentrale problemstillinger innen klassisk teisme
- redegjøre for religionsfilosofisk problematikk som er knyttet til menneskesynet, religionen og erfaringen
- redegjøre for språkteoretisk problematikk i møte med religionen
- redegjøre for religionsfilosofiske utfordringer og løsninger i møte med multireligiøsitet
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- utvikle evnen til selvstendig og kritisk tenkning
- drøfte relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Emnet har til sammen 48 undervisningstimer. Undervisningen fordeles normalt likt mellom religionsfilosofi og vitenskapsteori. Undervisningstimene består hovedsakelig av forelesninger.
Sluttvurdering
Vurderingsform: Skoleeksamen
Varighet: 5
Varighetstype: timer
Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
For studenter ved norsk avdeling: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i høgskolens LMS. Det er merket med *.
Vitenskapsteori:
Hauge, L. S. & Holgernes, B. (2005). Vitenskap og språk: En innføring i vitenskapsfilosofi og logikk.
Høyskoleforlaget; ss. 11-189.
Hermeneutikk:
Krogh, T. (2014). Hermeneutikk: Om å forstå og tolke (2. utg.). Gyldendal
og:
Et utvalg av case-tekster og litteratur om nyere hermeneutisk teori som fastsettes av faglærer (cirka 70 sider).
Religionsfilosofi:
Enten:
* Flew, A. (1992). The Presumption of Atheism. I R. D. Geivett & B. Sweetman (Eds.), Contemporary
Perspectives on Religious Epistemology (s. 19-32). Oxford University Press.
Peterson, M., Hasker, W., Reichenbach, B. & Basinger, D. (2013). Reason and Religious Belief: An
Introduction to the Philosophy of Religion (5th ed.). Oxford University Press.
Peterson, M., Hasker, W., Reichenbach, B. & Basinger, D. (2014). Philosophy of Religion: Selected
Readings (5th ed.). Oxford University Press (tekstutvalg)
* Plantinga, A. (1992). Is Belief in God Properly Basic? I R. D. Geivett & B. Sweetman (Eds.),
Contemporary Perspectives on Religious Epistemology (s. 133-141). Oxford University Press.
* Platon (1999). Euthyfron. I Platon. Samlede verker: Bd 1. Protagoras, Euthyfron, Forsvarstalen og
Kriton (s. 161-184). Vidar forlag.
eller:
Augustin (1998). Bekendelser (bog 7). Visdomsbøgerne, ss. 115-136.
Descartes, R. (1991). Meditationer. Munksgaard forlag; ss. 133-159.
Evans, C. S. & Manis R. Z. (2009). Philosophy of Religion. Thinking about Faith. IVP; s.17-216.
Flew, A. (1992). The Presumption of Atheism. I R. D. Geivett & B. Sweetman (Eds.), Contemporary
Perspectives on Religious Epistemology (s. 19-32). Oxford University Press.
Kant, I. (2003). Kritik af den rene fornuft. Det lille forlag; ss. 409-440.
Kierkegaard, S. (1997). Philosophiske Smuler. Gads Forlag; ss. 211-306.
Luther, M. (1996). Den Store Katekismus. Credo, ss. 42-50 (Det første bud).
Løgstrup, K. E. (1995). Skabelse og tilintetgørelse. Gyldendal forlag; ss. 66-99 og 245-263.
Nietzsche, F. (2005). Antikrist. Det lille forlag, ss. 21-35.
Plantinga, A. (1992). Is Belief in God Properly Basic? I R. D. Geivett & B. Sweetman (Eds.),
Contemporary Perspectives on Religious Epistemology (s. 133-141). Oxford University Press.
10 stp. mot EX110
10 stp. mot EX1002
10 stp. mot EX1003
10 stp. mot EX1010