Emnet gir en grunnleggende innføring i sentrale aspekter ved reformatorisk, herunder luthersk, evangelieforståelse og i sentrale aspekter ved misjonal kontekstualiseringstenkning.
TM1515 Evangelieforståelse og praktisk anvendelse (10 stp.)
Med reformatorisk evangelieforståelse menes den grunnleggende forståelsen av det kristne evangelium som reformatorene kan sies å ha felles. Det særegne ved den lutherske forståelsen vil bli plassert i forhold til det fellesreformatoriske.
Med misjonal kontekstualiseringstenkning menes tenkning om hvordan det kristne budskapet best formidles i spesifikke kontekster med henblikk på å bidra til å utføre kirkens misjon. En grunnleggende tanke bak emnet er at forståelsen av evangeliet har konsekvenser for hvordan praktisk kristenliv og menighetsengasjement ser ut og leves – og vice versa. Dette gjelder ikke minst når det gjelder de måtene man søker å formidle evangeliet på, innenfor og utover de spesifikke kontekster som utgjøres av Danmark og Norge. Slik er det en nær sammenheng mellom evangelieforståelse og misjonal kontekstualisering.
Det legges opp til refleksjon over hva reformatorisk evangelieforståelse og dens konsekvenser er, hvordan den danske eller norske kontekstualiseringskonteksten ser ut, og hvilke særlige vilkår, utfordringer og muligheter dette medfører i Danmark eller Norge. Et ikke uvesentlig aspekt ved denne konteksten utgjøres av en tverrkulturell virkelighet. Derfor legges det også opp til refleksjon over dette.
Endelig legges det til rette for refleksjon over og arbeid med eget praktisk kristenliv og menighetsliv, individuelt som kollektivt, i de konkrete sammenhengene og kontekstene studentene befinner seg i.
Emnekode: |
TM1515 |
Emnenavn: |
Evangelieforståelse og praktisk anvendelse |
Emnenavn engelsk: |
Gospel understanding and practical application |
Studiepoeng: |
10 |
Nivå: |
1500 (Valgemne) |
Undervisningssemester: |
Uregelmessig, spør studieadministrasjonen. Emnet tilbys over to semestre. |
Undervisningssted: |
København |
Emneansvarlig: |
Professor Jens Bruun Kofoed |
Obligatoriske forkunnskaper: |
Ingen |
Anbefalte forkunnskaper |
Ingen |
Tilbys som enkeltemne: |
Ja |
Studiepoengreduksjon: |
Ingen |
Hjelpemiddelliste ved eksamen: |
N/A |
Gjelder fra |
1. august 2017 |
Kunnskap:
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- gjøre rede for sentrale aspekter i reformatorisk, herunder luthersk evangelieforståelse og de konsekvenser det har for praktisk kristenliv og menighetsliv
- gjøre rede for sentrale aspekter i tenkningen om misjonal kontekstualisering i nyere tid.
- analysere og drøfte prinsipper for misjonal kontekstualisering av reformatoriske evangelieforståelse og særlige utfordringer ved dette, som gjør seg gjeldende i Norge eller Danmark, inkludert tverrkulturelle utfordringer.
Ferdigheter:
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- kritisk reflektere over og drøfte egen og andres erfaring av praktisk kristenliv og menighetsengasjement i interaksjonen mellom evangelieforståelse, kulturell kontekst og menighetsliv
- integrere personlige erfaringer og faglige kunnskaper med henblikk på konkret misjonal og kontekstuell anvendelse i praktisk kristenliv og menighetsengasjement
- på en mer reflektert måte gjøre bruk av gruppeveiledning som verktøy og ressurs for en slik drøftelse, kritisk refleksjon og integrasjon
- reflektere over aspekter som påvirker denne prosessen
- videreutvikle egen erfaring med bruk av gruppeveiledning som ressurs for evangelieforståelse og praktisk kontekstualisert anvendelse
Selve undervisningen i emnet er sammensatt av ti samlinger av cirka fire timers varighet, som hver inneholder følgende grunnelementer:
- forelesning over pensum til samlingen
- plenumssamtale relatert til dette
- samtale i veiledningsgrupper med fokus på refleksjon over og utvikling av praktisk erfaring og anvendelse.
I forkant av hver samling leverer studenten inn en besvarelse på 400 ord om et spørsmål som fungerer som en sammenfatning eller refleksjon rundt pensum.
For best mulig utbytte i veiledningsgruppene går emnet over to semestre, med månedlige samlinger.
For å kunne få sluttvurdering i emnet må studenten ha fullført følgende krav til oppmøte:
1. Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3). *
Studenter som ikke oppfyller frammøtekravet, må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.
* Se «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole» i Canvas.
Det er ett (1) studiekrav i emnet. Dette må være godkjent for at det skal gis sluttvurdering i emnet. Det er faglærere i samarbeid med emneansvarlig som for hvert semester bestemmer innholdet i studiekravet.
Studiekrav:
- Skrive ti besvarelser på 400 ord om spørsmål gitt av underviserne, som fungerer som sammenfatning eller refleksjon rundt pensum. Det første av disse vil kreve en beskrivelse av den praktiske sammenhengen og konteksten studenten befinner seg i og ønsker å gjennomføre emnet i samspill med. De resterende vil knyttes til pensum.
Dersom én av besvarelsene ikke blir godkjent, får studenten ett (1) nytt forsøk per besvarelse.
Sluttvurdering
For å bestå emnet må studenten gjennomføre og få godkjent studiekravet beskrevet over. Alle de ti skriftlige besvarelsene må være godkjent. Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.
Klage på karakteren skal framsettes innen tre uker fra resultatet er publisert i Studentweb.
Aleksynska, M. and B. R. Chiswick (2011). Religiosity and Migration: Travel into One’s Self versus Travel across Cultures. IZA discussion paper no. 5724, May 2011, ss. 2-22. http://ftp.iza.org/dp5724.pdf (21 sider). | |
Borup, J. (2010). Religion, migration og integration. Center for samtidsreligion, Århus Universitet, http://samtidsreligion.au.dk/religion-i-danmark/rel-aarbog10/relmigrationintegr (5 sider). | |
Cooper, J. (2015). The Great Divide. A Lutheran Evaluation of Reformed Theology. Wipf & Stock. Side ix-xi, 109-209 (104 sider). | |
la Cour, P. (2005). Danskernes Gud i krise: i: M. Thomsen Højsgaard og H. Raun Iversen (red), Gudstro i Danmark. Anis, 59-81 (23 sider). | |
Downes, S. (2014). Mission By and Beyond the Diaspora: Partnering with Diaspora Believers to Reach Other Immigrants and the Local People. Paper for The Evangelical Missiological Society’s Annual Meeting of the Rocky Mountain Region, April 11,2014, 2-12. http://www.nextmove.net/uploads/pdfs/By-Beyond-Diaspora-Downes.pdf (11 sider). | |
Gilhus, I. S. (2005). Gudstro smurt tyndt udover. i: M. Thomsen Højsgaard og H. Raun Iversen (red), Gudstro i Danmark. Anis, ss. 83-98 (16 sider). | |
Gundelach, P., H. Raun Iversen og M. Warburg (2008). I hjertet af Danmark: Institutioner og mentaliteter. Hans Reitzel; ss. 51-246 (196 sider). | |
Gundelach, P. (2009). Sekulariseringens mange ansigter. Dansk Sociologi 20/1 (2009), 25-42. http://ej.lib.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/viewFile/2948/3025 (18 sider). | |
Iversen, H. Raun (2012). Sekulariseringens betydning - og religionens beskaffenhed i Danmark i dag. Religionsvidenskabeligt Tidsskrift 58 (2012) ss. 33-49. | |
Mortensen, V. (2002). Betydningen af religion og religiøsitet for integrationsprocesserne. Akademiet for Migrationsstudier i Danmark, AMID Working Paper Series 22/2002, http://vbn.aau.dk/files/17458310/AMID_wp_22 (18 sider). | |
Olsen, P. (2017). Verbalpræsens. Guds Nærvær i Ordet som Lov og Evangelium. Kolon Forlag, ss 1-21 (22 sider). | |
Paas, S. (ed.) (2014). Center Church Europe. Uitgeverij Van Wijnen, ss.15-360 (346 sider). | |
Warburg, M. (2005). Gudspåkaldelse i dansk civilreligion. i: M. Thomsen Højsgaard og H. Raun Iversen (red), Gudstro i Danmark. Anis, ss. 125-139 (15 sider). | |
Wisløff, C. F. (1951). Ordet fra Guds munn. Homiletiske hovedspørgsmål. Lutherstiftelsen, ss. 103-129 (26 sider). |