Diakoni

Code
BTM1509
ECTS
5
Campus
København
Language
Dansk
Startup
Høst
Duration
Ett semester

Emnet gir en innføring i diakoniens egenart som en sentral kirkelig funksjon. Diakoniens teologiske forankring vil bli vektlagt, sammen med kunnskap om diakoniens utvikling og utfordringer. Dessuten drøftes ulike måter å tenke diakoniens rolle på. En viktig del av arbeidet i emnet skjer gjennom at studentene utfører et feltarbeid med observasjon og intervju, og på den måten få et nærmere innblikk og refleksjon rundt et konkret diakonalt prosjekt.

Emnet har til sammen 20 undervisningstimer, bestående av forelesninger, ulike gruppeoppgaver, øverser og debatt.

I diakonien skal studentene gjennomføre et feltarbeid i et konkret diakonalt prosjekt. Studenten skal både gjennomføre observasjon av arbeidet og intervju med sentral leder/ansatt i prosjektet. På bakgrunn av feltarbeidet skal studenten skrive et refleksjonsnotat som viser til kilder, intervju og aktuelt pensumstoff.

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • Gjøre rede for nyere utviklingstrekk i det akademiske studiet av diakoni
  • Gjøre rede for diakoniens teologi, oppdrag og funksjon
  • Identifisere ulike diakonale utfordringer i dag.
     

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • Reflektere over den betydning utøveren av diakoni har som person
  • Vurdere, drøfte og analysere utfordringer i diakonien
  • Vurdere og drøfte ulike konkrete tiltak av diakonal art.
  • Kunne planlegge og gjennomføre ulike typer diakonale tiltak.

For å kunne få sluttvurdering i emnet må studenten ha fullført følgende krav til oppmøte:

  1. Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3). *

Studenter som ikke oppfyller frammøtekravet, må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.

* Se «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole» i Canvas.

NB! Dersom det ikke melder seg nok studenter til at det kan gjennomføres undervisning i emnet, kan

frammøtekravet erstattes av følgende:

     a) Studenten leverer inn og får godkjent tre papers a 500 ord til faglærer i løpet av semesteret.

     b) Studenten møter til tre timers (én time er 45 minutter) veiledning fra faglærer.

Det er tre (3) studiekrav i emnet. Disse må være bestått for at emnet skal kunne bestås. Det er faglærere i samarbeid med emneansvarlig som for hvert semester bestemmer innholdet i hvert studiekrav.

 

Løpende vurdering med studiekrav som vurderingsform:

  1. Delta i seks timers observasjonspraksis av et konkret diakonalt prosjekt.
     
  2. Avtale, utarbeide spørsmål og gjennomføre intervju med sentral leder/ansatt i det valgte diakonale prosjektet.
     
  3. Bestå et refleksjonsnotat på 2000 ord på bakgrunn av intervju og egne undersøkelser og vise til kilder, intervju og ha referanse til pensumstoff i diakoni. Dersom et studiekrav ikke blir godkjent, får studenten ett (1) nytt forsøk per studiekrav.

For å bestå emnet må studenten gjennomføre og bestå studiekravene beskrevet over. Emnet vurderes til
bestått/ ikke bestått.

For studenter ved norsk avdeling: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i Canvas. Det er merket med *.

 

Generelt om diakoni:

Bergem, Anders (2008):
«Som epler av gull…» En bok om kristen sjelesorg. Bind I. Sjelesorgens prinsipielle grunnlag og egenart.
Oslo: Kolofon forlag. ss. 117-138.

Dietrich, S., Korslien, K.K., og Nordstokke, K. (red) (2011).
Diakonen – kall og profesjon.
Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. S. 13-250. https://vid.brage.unit.no/vid-...

Foss, Ø. (1992).
Kirkens diakoni i bibelteologisk, historisk og etisk belysning.
Århus Universitetsforlag, ss. 12-35.

Haugen, H. M. (2018).
Diakoni i velferdssamfunnet, mangfold og dilemmaer.
Fagbokforlaget, ss. 41-106.

Iversen H. R. (2018):
Ny Praktisk teologi. Kristendommen, den enkelte og kirken.
Eksistensen, ss. 309-316 og 323-331.

Knudsen, T. (2000).
Tilblivelsen af den Universalistiske Velfærdsstat.
I T. Knudsen (Red.). Den Nordiske Protestantisme og Velfærdsstaten.
Aarhus Universitetsforlag, ss. 42-61.

Nordstokke, Kjell (red.) (2010):
Diakoni i kontekst: forvandling, forsoning, myndiggjøring.
LVF, Geneve/Oslo.

 

Ressursdokumenter om diakoni:

Enten:

Kirkerådet (2007):
Plan for diakoni i Den norske kirke. (35 s.).
Kan lastes ned fra hjemmesiden: http://kirken.no/?event=doLink....

NLM (2015):
Tro virksom i kjærlighet. Prinsippdokument om diakoni for NLM. (20 s.).
Kan lastes ned fra hjemmesiden: https://nlm.no/ressursbank/dok....


eller:

Dansk Diakoniråd (2023).
Diakoni - Inspirationspapir til drøftelse af diakoni i kirken og i diakonale organisationer (19 s.)
https://www.danskdiakoni.dk/fi...