Emnet gir en helhetsinnføring i den kristne tro med utgangspunkt i den evangelisk-lutherske kristendomsforståelsen. Sentrale temaer vil være læren om den treenige Gud, frelsen, kirken og nådemidlene. Innføringen i de sentrale elementer av troslæren skal videre hjelpe studentene til å utvikle et dogmatisk helhetssyn og gi dem hjelp til å integrere de forskjellige dogmer i et helhetlig dogmatisk system.
Emnet består av 40 undervisningstimer som hovedsakelig består av forelesninger. Undervisningen skal blant gi oversikt over stoffet blant annet ved gjennomgang av kildetekster.
For studenter som velger prosessorientert vurderingsform, tilbyr høgskolen fagspesifikk oppgaveveiledning som gir innføring i formelle krav til fagoppgaver (slik som oppgavens oppbygning, fotnoter og litteraturliste) og tips til skriveprosessen. Studenten skal underveis i undervisningen levere inn utkast til oppgaven sin på Høgskolens LMS og få tilbakemelding av faglærer.
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Gjøre rede for ulike oppfatninger av dogmatikkens sentrale spørsmål
- Forstå og gjøre rede for sammenhengen mellom disse lærespørsmål som uttrykk for et helhetlig system
- Gjøre rede for både lutherske og ikke-lutherske oppfatninger av disse lærespørsmål
- Analysere nyere formuleringer av disse spørsmål og vurdere disse i et teologihistorisk og eksegetisk perspektiv
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Analysere og vurdere sentrale lærespørsmål med utgangspunkt i Bibelen og Den evangelisklutherske bekjennelse
- Analysere og vurdere dogmatiske tekster og anvende disse til faglige resonnementer
- Analysere eldre dogmatiske tekster og gjøre rede for den teologihistoriske sammenheng
- Bruke sentrale dogmatiske begreper korrekt både på norsk (dansk) og på gresk og latin, samt forklare disse begreper med sine egne ord
- Aktualisere dogmatiske temaer på en selvstendig, kritisk og teologisk reflektert måte
- Delta i faglige samtaler som drøfter teologiens vilkår og innhold til enhver tid
Det er to alternative vurderingsformer i emnet, prosessorientert vurderingsform med oppgave eller en skoleeksamen. Det er ulike arbeidskrav knyttet til de to alternative vurderingsformene.
A. Prosessorientert vurderingsform
Arbeidskrav
For å kunne ta prosessorientert vurderingsform må følgende to (2) arbeidskrav være godkjent. Det er faglærer som nærmere fastsetter krav til innhold og tidsfrister for gjennomføring.
- Delta på den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3).
- Levere inn utkast til oppgave på Høgskolens LMS innen oppgitt frist for tilbakemelding fra faglærer. Oppgaveutkastet skal oppfylle krav etter gjeldende regler (se dokumentet, Krav til oppgaveutkast ved prosessorientert vurderingsform).
Ved «ikke godkjent», se dokumentet «Retningslinjer for behandling av arbeidskrav».
Sluttvurdering
Oppgave med omfang på 4000 ord (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste)
Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Ved stryk får studentene anledning til å ta ny eksamen i perioden for ny/utsatt eksamen. Ny eksamen blir gitt som femtimers skriftlig skoleeksamen.
B. Skoleeksamen som vurderingsform
(NB! Studenter som har meldt seg opp til prosessorientert vurderingsform, men som ikke oppfyller arbeidskravene, vil få anledning til å gå opp til skriftlig skoleeksamen)
Sluttvurdering
Emnet har skriftlig skoleeksamen med varighet på fem (5) timer
Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Die Bekenntnisschriften der evangelisch-lutherischen Kirche (1967 el. senere).
Vandenhoeck & Ruprecht; ss. 21; 26-30; 50-135; 507-521.
Grane, L. (1981 el. senere).
Confessio Augustana.
G.E.C. Gads Forlag; ss.20-217.
Grundtvig, N.F.S. (1941).
Den Christelige Børnelærdom.
Nyt Nordisk Forlag. Arnold Busck, ss.11-50 (40sider)
McGrath, A.E. (2017).
Christian Theology: An Introduction. (6th ed.).
Wiley-Blackwell; ss. 173-447.
Teologiske Tekster.
Udvalg af klassiske dogmatiske tekster (2. udg.) (1994).
Aarhus Universitetsforlag;
- ss. 22-23: Chalcedonense
- ss. 27-29: Irenæus: Sandhedens regel
- ss. 61-65: Cyprian: De Unitate Ecclesiae
- ss. 139-155: Thomas Aquinas: Summa Theologica
- ss. 158-168: Martin Luther: Assertio omnium articulorum
- ss. 274-288: Martin Luther: Om koncilierne og kirken
- ss. 290-293: Koncilier om skrift og tradition
- ss. 310-322: G.E. Lessing: Om beviset i ånd og kraft
- ss. 352-367: Karl Barth: Det første bud som teologisk aksiom
- ss. 370-379: Barmen-erklæringen
- ss. 410-443: Det andet Vatikankoncil: Lumen gentium
Et utvalg tekster som fastsettes av faglærer (cirka 80 sider)