Examen philosophicum

Code
EX1001
ECTS
10
Campus
Oslo, Aarhus, København
Language
Norsk, Dansk
Startup
Vår
Duration
Ett semester

Emnet gir en grunnleggende innføring i filosofi- og vitenskapshistorien og allmenn etikk. Det vektlegges at studentene skal tilegne seg innsikt og forstå sammenhengen mellom erkjennelsesteori, virkelighetsteori og filosofisk helhetsanskuelse hos sentrale filosofer fra antikken frem til i dag.

Det gis også en innføring i grunnleggende etiske teorier og hvordan disse er begrunnet hos sentrale filosofer. Gjennom studiet av ulike etiske teorier skal studentene få øvelse i å se sammenhengene mellom etisk grunnlagsteori, problemløsning og begrunnelse. Som et forberedende studium vil emnet gi en innføring i forskningsetiske problemstillinger og vitenskapsetikk. Du kan i etikken velge mellom å lese etiske primærtekster eller oversiktslitteratur.

Emnet består av 48 undervisningstimer. Det gis 24 undervisningstimer i filosofi- og vitenskapshistorie og 24 undervisningstimer i etikk. 

For studenter som velger prosessorientert vurderingsform, tilbyr høgskolen fagspesifikk oppgaveveiledning som gir innføring i formelle krav til fagoppgaver (slik som oppgavens oppbygning, fotnoter og litteraturliste) og tips til skriveprosessen. Studenten skal underveis i undervisningen levere inn utkast til oppgaven sin på Høgskolens LMS og få tilbakemelding av faglærer.

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • Gjøre rede for Vestens filosofi- og vitenskapshistorie og hvordan sentrale tenkere har forstått synet på mennesket, virkeligheten, erkjennelse og menneskets plass i samfunnet
     
  • Gjøre rede for hvordan forholdet mellom filosofi og kristen tro er forstått av enkelte sentrale filosofer
     
  • Gjøre rede for hvordan forholdet mellom menneske og samfunnsfellesskap er forstått av sentraler tenkere i filosofihistorien
     
  • Gjøre rede for hvordan sentrale tenkere i filosofihistorien har forstått grunnlaget for etisk erkjennelse
     
  • Gjøre rede for sentrale normative etiske teorier og hvordan disse begrunnes i lys av teologisk etikk
     
  • Forklare hvordan etiske teorier og argumentasjon kan anvendes i forhold til forskningsog yrkesetiske problemstillinger.


Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • Begrunne egne tolkninger og reflektere kritisk over problemstillinger fra filosofi- og vitenskapshistorie
     
  • Drøfte hvordan forskjellige metaetiske teorier blir avgjørende for forskjellige etiske løsninger, valg og begrunnelse i lys av teologisk etikk
     
  • Anvende forskningsetiske problemstillinger i sitt videre studium
     
  • Reflektere selvstendig over grunnleggende filosofiske problemstillinger.

Alle arbeidskrav og eksamener er individuelle og leveres digitalt. Frister for innleveringer blir kunngjort ved starten av semesteret.

Arbeidskrav:
For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha fullført følgende arbeidskrav til fastsatt tid:

  • Levere inn utkast til oppgave innen oppgitt frist for tilbakemelding fra faglærer. Oppgaveutkastet skal oppfylle krav etter gjeldende regler (se dokumentet, Krav til oppgaveutkast ved prosessorientert vurderingsform).
     
  • Gi hverandrevurdering på medstudents oppgave.

Ved «ikke godkjent» får studenten én ny mulighet i samme semester.

Eksamen:

  • Hjemmeeksamen 3 timer 40 Filosofihistorie
     
  • Hjemmeoppgave 1 semester 60 2500 ord Etikk

Endelig vurdering i emnet skjer på grunnlag av både netteksamen og hjemmeoppgave.
Disse vektes 60-40 Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter. 

For studenter i Oslo: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i høgskolens LMS. Det er merket med *.

 

Filosofihistorie:

Enten:

Tollefsen, T., Syse, H. & Nicolaisen, R. (2001).
Tenkere og ideer: Filosofiens historie fra antikken og til vår egen tid.
Gyldendal Norsk Forlag.

 

Eller:

Svare, H. (1997).
I Sokrates’ fotspor: Filosofi- og vitenskapshistorie.
Pax Forlag.

 

Etikk:

Enten:

Cirka 70 sider som fastsettes av faglærer.

Nyeng, F. (1999, 7 oppl. 2015).
Etiske teorier: En systematisk fremstilling av syv etiske teoriretninger.
Fagbokforlaget.

Svare, H. (red). (2007).
Filosofiske tekster i utvalg.
Pax Forlag; side 16-33, 88-98, 122-129, 161-176, 196-207, 213-220.

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH).
(2021, 16. desember). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora. 
https://www.forskningsetikk.no...

 
Eller:

Aristoteles (1993).
Den nichomachæiske Etik.
I: T. E. Pedersen (Red.), Aristoteles om mennesket (s. 48-88).
Pantheon forlag.

Bretherton, L. (2010).
Alasdair MacIntyre’s Diagnosis of the Contemporary Context.
I Hospitality as Holiness: Christian Witness Amid Moral Diversity (s. 9-33).
Ashgate.

Luther, M. (1964).
Om lydighed mod den verdslige øvrighed.
I Luthers Skrifter i Udvalg IV (s. 158- 210).
Aros forlag.

Hume, D. (2010).
En undersøgelse av moralens principper.
Anis forlag; ss. 115-138 og 200-204.

Kant, I. (1999).
Gundlæggelse av sædernes metafysik.
Reitzel forlag; ss. 39-103.

Kierkegaard, S. (2004).
Kjerlighedens Gjerninger.
GADS forlag; ss. 25-101 og 312-326.

Løgstrup, K.E. (1996).
Etiske begreber og problemer.
Gyldendal; ss. 15-35.

Mill, J. S. (1871/1995):
Utilitarisme.
København. Det Lille Forlag,
sidetall fastsettes av faglærer.

Nietzsche, F. (1999).
Moralens oprindelse.
Det lille Forlag; ss. 25-57.

Rawls, John (1999):
A theory of Justice Revised edition.
Harvard University Press, s 52-101
Teksten finnes i dansk oversettelse:
Rawls, J. (2005):
En teori om retfærdighed.
Frederiksberg: Samlerens Bogklub, ss. 81-130.

Yates, M. (2007).
Rawls and Habermas on religion in the public sphere.
I Philosophy & Social Criticism, 33(7), 880-891. 
https://doi.org/10.1177/019145...

Yoder, J. H. (1994).
The Politics of Jesus.
Grand Rapids: Eerdmans, ss. 1-20.

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH).
(2021, 16. desember). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora.
https://www.forskningsetikk.no...