Emnet gir en grunnleggende innføring i forkynnelsens bibelske og teologiske forankring og hva slags oppdrag og funksjon forkynnelsen skal ha i menigheten. Forkynnelse er et samspill mellom forkynneren, bibelteksten og tilhørerne. Emnet sikter på å gi verktøy til å reflektere over dette samspillet, slik at man kan utvikle seg i rollen som forkynner. Gjennom lesing av relevant pensum, utvikling av egne prekener og analyse/beskrivelse av andres prekener, lærer studenten å reflektere over samspillet mellom forkynneren, bibelteksten og tilhørerne.
Emnet er praktisk vinklet og en stor del av arbeidet i emnet vil være knyttet til arbeidet med å utvikle og analysere forkynnelse.
Emnet har 20 undervisningstimer.
Det varieres mellom forelesninger, samtaler og drøftelser og praktisk arbeid med forberedelse, framføring og analyse/beskrivelse av egen og andres forkynnelse i grupper.
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Gjøre rede for nyere utviklingstrekk i det akademiske studiet av forkynnelse
- Gjøre rede for forkynnelsens teologi, oppdrag og funksjon
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Reflektere over den betydning forkynneren har som person
- Forberede, gjennomføre og analysere/beskrive en preken
- Analysere og gi tilbakemelding på andres prekener
- Reflektere tverrfaglig over samspillet mellom sjelesorg og forkynnelse
For å kunne få sluttvurdering i emnet må studenten ha fullført følgende krav til oppmøte:
- Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3). *Studenter som ikke oppfyller frammøtekravet, må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.
* Se «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole» i Canvas.
NB! Dersom det ikke melder seg nok studenter til at det kan gjennomføres undervisning i emnet, kan frammøtekravet erstattes av følgende:
a) Studenten leverer inn og får godkjent tre papers a 500 ord til faglærer i løpet av semesteret.
b) Studenten møter til to timers (én time er 45 minutter) veiledning fra faglærer.
Det er tre (3) studiekrav i emnet. Disse må være godkjent for at det skal gis sluttvurdering i emnet. Det er faglærere i samarbeid med emneansvarlig som for hvert semester bestemmer innholdet i hvert studiekrav.
Studiekrav
- Få godkjent en bokrapport basert på ett eller to kapitler i pensum. Bokrapporten skal være på 500-700 ord.
- Holde en preken på 15-17 minutter, som ved en gudstjeneste/høymesse.
- Gi tilbakemelding på en medstudents preken.
Dersom et studiekrav ikke blir godkjent, får studenten ett (1) nytt forsøk per studiekrav.
Sluttvurdering
For å bestå emnet, må studenten gjennomføre og få godkjent studiekravene beskrevet over. Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.
Klage på karakteren skal framsettes innen tre uker fra resultatet er publisert i Studentweb.
For studenter i Oslo:
Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i Canvas. Det er merket med *.
Homiletikk:
Andersen, L. (2006).
Teksten og tiden: En midlertidig bog om forkyndelsen (Bind 1).
Kolon/Credo; ss. 7-44, 129-284.
Andersen, L. (2006).
Teksten og tiden: En midlertidig bog om forkyndelsen (Bind 2).
Kolon/Credo; ss. 105-227.
Jakobsen, R. N. og Øierud, G. L. (2009).
Prekenbeskrivelser.
Høyskoleforlaget; ss. 11-110.
Og:
For studenter i Aarhus:
Ringgaard Lorensen, M. (2020).
Nyere nordisk homiletikk: Empirisk vending, fremmedhet og Resonans.
I Tidsskrift for Praktisk Teologi, 37(1) (s. 42-53).
For studenter i København:
Craddock, F. B. (2001).
As one without authority.
Chalice Press; ss. 43-78
Demant, Jørgen (2014).
Homiletisk netværk: Prædikenbeskrivelse.
Kritisk forum for praktisk teologi 137 (s.40-53).
www.eksistensen.dk/media/wysiw...
Gaarden, M (2015).
Prædikenen som det tredje rum.
I Dansk Tidsskrift for Teologi Og Kirke, 44(2) (s. 169-173).
https://tidsskrift.dk/dttk/art...
Harbsmeier E. og Iversen H. R. (2004).
Praktisk teologi.
Eksistensen; ss. 348-364.
Ringgaard Lorensen, M. R. (2019).
Prædikenen mellem autenticitet og resonans.
I Kritisk forum for praktisk teologi 156 (s. 45-53).
www.eksistensen.dk/media/wysiw...