Kristen tro og etikk
BTM1003
10
Oslo
Norsk
Vår
Ett semester
Emnets innhold
Emnet består av temaområdene kristen troslære (dogmatikk) og kristen etikk og gir en første innføring i disse.
Read more
Troslæren sikter på å gi en helhetsinnføring i den kristne tro, med hovedvekt på den evangelisk-lutherske kristendomsforståelsen. I arbeidet med emnet skal du tilegne deg kunnskap om kristen åpenbaringsforståelse, læren om Gud og frelsen, kirken og nådemidlene. Studiet sikter på å gi innsikt i forskjellige teologiske forklaringer på disse ulike temaene.
Videre gir emnet en innføring i kristen etikk. I dette arbeidet skal du tilegne deg kunnskap om det bibelske grunnlaget for etikken og kunne drøfte forholdet mellom kristen etikk og annen etikk. Det gis en innføring i det etiske materialet i Bibelen, og du skal kunne drøfte hvordan bibelmaterialet kan brukes i møte med aktuell problematikk som for eksempel miljøvern, bærekraft, menneskesyn, fordeling og ansvar for skaperverket. Det gis også en innføring i enkelte emner fra områdeetikken, der en drøfter mulige konsekvenser av bibelmaterialet og det kristne menneskesyn for livet i familie og samfunn
Organisering og arbeidsmåter
Emnet har til sammen 48 undervisningstimer, fordelt på:
- 24 undervisningstimer i troslære.
- 24 timer i kristen etikk.
Læringsmål
Read moreKunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- gjøre rede for hovedpunktene i den kristne tro, med utgangspunkt i den evangelisk-lutherske kristendomsforståelsen
- forklare sammenhengen mellom hovedpunktene i den kristne tro
- gjøre rede for noen av de viktigste tolkningene av de sentrale punktene i den kristne tro, slik dette kommer til uttrykk i andre konfesjoner enn den lutherske
- gjøre rede for hovedtrekkene i den kristne etikken og kunne drøfte forholdet mellom allmenn etikk og kristen etikk
- gjøre rede for det etiske materiale i Bibelen og drøfte hvordan dette kan anvendes i etisk argumentasjon
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- forklare og redegjøre for dogmatiske og kristen-etiske oppfatninger
- reflektere kritisk over egen forståelse av den kristne tro, fagets tematikk og utvikle sin kunnskap om kristen tro og livstolkning
Vurdering og eksamen
Read moreEmnet har skriftlig skoleeksamen med en varighet på 5 timer.
Ved karakterfastsettelse benyttes en gradert karakterskala fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Pensumlitteratur
Read morePensumlitteratur:
For studenter i Oslo: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i høgskolens LMS. Det er merket med *.
Troslære:
Teigen, A. H. (2008).
Innføring i kristen tro.
FiH-forlaget.
eller
Skarsaune, O. (1997).
Troens ord: De tre oldkirkelige bekjennelsene.
Luther;
ss. 36- 134.
Valen-Sendstad, A. (1997).
Kristen troslære.
Lohse
Etikk:
FN-sambandet (2019, 15. januar).
Bærekraftig utvikling.
https://www.fn.no/tema/fattigd...
Heiene, G., Thorbjørnsen, S. O. (2011).
Kristen etikk: En innføring.
Universitetsforlaget;
ss. 13-232.
Jørgensen, J. A. (2017).
Kirkerne og verdens fremtid. I M. S. Mogensen (Red.), Godt nyt for verden: Kirkens mission og FN’s verdensmål for en bæredygtig udvikling (s. 43-46).
Dansk Missionsråd.
https://issuu.com/danishmissio...
Ravn-Pedersen, T. (2017).
Sådan fik verden sin mest ambitiøse plan nogensinde. I M. S. Mogensen (Red.), Godt nyt for verden. Kirkens mission og FN’s verdensmål for en bæredygtig udvikling (s. 15-22).
Dansk Missionsråd.
https://issuu.com/danishmissio...
Stott, J. (2006).
Issues Facing Christians Today (4th ed.).
Zondervan Publishing House;
ss. 23-70, 442-499.
Fra de lutherske bekjennelsesskriftene
Brunvoll, A. (1972).
Den norske kirkes bekjennelsesskrifter.
Lunde forlag.
eller:
* Mæland, J.-O. (Red.). (1985).
Konkordieboken: Den evangelisk-lutherske kirkes Bekjennelsesskrifter.
Lunde Forlag;
ss. 15-59; 277-295.
eller:
Grane, L. (1976).
Den danske folkekirkes bekendelsesskrifter.
Det Danske Bibelselskab.