Sjelesorg med introduksjon til praktisk teologi

Code
BTM1508
ECTS
5
Campus
København
Language
Dansk
Startup
Uregelmessig
Duration
Ett semester

Emnet gir innledningsvis en grunnleggende innføring i praktisk teologi som fagområde og fagets sentrale metoder. Introduksjonen i praktisk teologi tar sikte på å presentere forholdet mellom kristen tro og praksis, teologi som akademisk disiplin og empiriske metoder. Emnet gir en innføring i sjelesorgens egenart, innhold og funksjon. 

Sjelesorgens teologiske forankring vil bli vektlagt, sammen med kunnskap og metodiske elementer hentet fra psykologi og sosiologi. Gjennom undervisning, gruppe- og egenarbeid, vil studenten øves i å reflektere over rollen som sjelesørger, identitetsdannelse og trosutvikling, og hvordan man i sjelesorgen best kan møte mennesker som er i utfordrende situasjoner og gi hjelp til å utvikle et bærekraftig liv og tro.

Emnet er praktisk vinklet og en del av arbeidet i emnet vil være knyttet til og delta i arbeidsgrupper om troshistorier.

Emnet har 28 undervisningstimer, 8 i praktisk teologi og 20 i sjelesorg.
Det varieres mellom forelesninger, gruppearbeid og drøftelse i plenum av caser.

Kunnskap

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • Gjøre rede for nyere utviklingstrekk i det akademiske studiet av sjelesorg
  • Gjøre rede for sjelesorgens teologi, oppdrag og funksjon
  • Gjøre rede for den sjelesørgeriske samtalens forutsetninger og rammer
  • Gjøre grunnleggende rede for praktisk teologisk metode

Ferdigheter

Etter gjennomført emne skal studenten kunne:

  • Reflektere over den betydning sjelesørgeren har som person
  • Reflektere over personlig identitetsdannelse
  • Vurdere, drøfte og analysere utfordringer i den sjelesørgeriske samtalen
  • Reflektere tverrfaglig over samspillet mellom sjelesorg og forkynnelse
  • Vise fortrolighet med og reflektere over praktisk teologisk metode

For å kunne få sluttvurdering i emnet må studenten ha fullført følgende krav til oppmøte:

  1. Delta i den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3). *

Studenter som ikke oppfyller frammøtekravet, må ta emnet på nytt neste gang det tilbys.
* Se «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole» i Canvas.

NB! Dersom det ikke melder seg nok studenter til at det kan gjennomføres undervisning i emnet, kan frammøtekravet erstattes av følgende:

     a) Studenten leverer inn og får godkjent tre papers a 500 ord til faglærer i løpet av semesteret.

     b) Studenten møter til to timers (én time er 45 minutter) veiledning fra faglærer.

Det er tre (3) studiekrav i emnet. Disse må være godkjent for at det skal gis sluttvurdering i emnet. Det er faglærere i samarbeid med emneansvarlig som for hvert semester bestemmer innholdet i hvert studiekrav.

Studiekrav:

  1. Få godkjent en bokrapport basert på ett eller to kapitler i pensumlitteraturen. Bokrapporten skal være på 500-700 ord.
  2. Delta i arbeidsgruppe om troshistorier.
  3. Få godkjent et notat med drøfting av en konkret sjelesørgerisk case. Notatet skal være på 2000 ord.

Dersom et studiekrav ikke blir godkjent, får studenten ett (1) nytt forsøk per studiekrav.

Sluttvurdering:

For å bestå emnet må studenten gjennomføre og få godkjent studiekravene beskrevet over. Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.
Klage på karakteren skal framsettes innen tre uker fra resultatet er publisert i Studentweb.

For studenter i Oslo: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i Canvas. Det er merket med *.

 
Praktisk teologi:

Buch-Hansen, G., Felter, K. D. og Lorensen, M. R. (2015).
Ethnographic Ecclesiology and the Challenges of Scholarly Situatedness.
I Open Theology 1(1) (s. 220-244).
https://doi.org/10.1515/opth-2...

Szulevicz, T. (2015).
Deltagerobservation.
I S. Brinkmann og L. Tanggaard (Red.), Kvalitative metoder: en grundbog. (2. Udg) (s. 81-96). Hans Reitzel.

 
Sjelesorg

Andersen, L. (2015).
Kroppen og ånden: Sjælesorgens basis.
Kolon/Credo; ss. 5-354.

Christoffersen, M. G. (2022).
Sjælesorgstypologi i anvendelse: Et indblik I dansk sjælesorg over for kirkenysgerrige.
Tidsskrift for Praktisk Teologi 39 (2) (s. 4-20).
https://doi.org/10.48626/tpt.v...

*Engedal, L. G. (2000).
Forankring og tilblivelse: Om bearbeiding av egen livserfaring gjennom troshistorie-fortelling.
I Tidsskrift for Sjelesorg 20(1-2), 96-113.

Harbsmeier, E. og Iversen, H. R. (1995).
Praktisk teologi.
Anis; ss. 384-423.

McClure, B. (2011).
Pastoral Care.
I B. Miller-McLemore (Ed.), The Wiley-Blackwell Companion to Practical Theology. (s. 267-278). John Wiley & Sons.