Emnenavn nynorsk: |
Homiletikk og sjelesorg |
Emnenavn engelsk: |
Homiletics and Counselling |
Undervisningssemester: |
Vårsemesteret |
Undervisningssted: |
Oslo, Aarhus |
Emneansvarlig: |
Førsteamanuensis Leif Andersen |
Obligatoriske forkunnskaper: |
Ingen |
Anbefalte forkunnskaper: |
Ingen |
Tilbys som enkeltemne: |
Ja |
Hjelpemiddeliste ved eksamen: |
N/A |
Gjelder fra: |
1. august 2021 |
Forkynnelse og sjelesorg er sentrale oppgaver i den kristne menigheten, ikke minst i en luthersk og protestantisk tradisjon. Både i forkynnelsen og i sjelesorgen er målet å gi hjelp og næring til troen og livet.
Emnets homiletiske del gir en grunnleggende innføring i forkynnelsens bibelske og teologiske forankring og hva slags oppdrag og funksjon forkynnelsen skal ha i menigheten. Forkynnelse er et samspill mellom forkynneren, bibelteksten og tilhørerne. Emnet sikter på å gi verktøy til å reflektere over dette samspillet, slik at man kan utvikle seg i rollen som forkynner. Gjennom lesing av relevant pensum, utvikling av egne prekener og analyse/beskrivelse av andres prekener, lærer studenten å reflektere over samspillet mellom forkynneren, bibelteksten og tilhørerne.
Den sjelesørgeriske delen av emnet gir en innføring i sjelesorgens egenart, innhold og funksjon. Sjelesorgens teologiske forankring vil bli vektlagt, sammen med kunnskap og metodiske elementer hentet fra psykologi og sosiologi. Gjennom undervisning, gruppe- og egenarbeid, vil studenten øves i å reflektere over rollen som sjelesørger, identitetsdannelse og trosutvikling, og hvordan man i sjelesorgen best kan møte mennesker som er i utfordrende situasjoner og gi hjelp til å utvikle et bærekraftig liv og tro.
Emnet er praktisk vinklet og en stor del av arbeidet i emnet vil være knyttet til arbeidet med å utvikle og analyse forkynnelse og delta i arbeidsgrupper om troshistorier.
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- gjøre rede for nyere utviklingstrekk i det akademiske studiet av forkynnelse og sjelesorg
- gjøre rede for forkynnelsens og sjelesorgens teologi, oppdrag og funksjon
- gjøre rede for den sjelesørgeriske samtalens forutsetninger og rammer
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- reflektere over den betydning forkynneren og sjelesørgeren har som person
- forberede, gjennomføre og analysere/beskrive en preken
- analysere og gi tilbakemelding på andres prekener
- reflektere over personlig identitetsdannelse
- vurdere, drøfte og analysere utfordringer i den sjelesørgeriske samtalen
- reflektere tverrfaglig over samspillet mellom sjelesorg og forkynnelse
Emnet har 40 undervisningstimer, 20 i forkynnelse og 20 i sjelesorg.
I forkynnelsesdelen varieres det mellom forelesninger, samtaler og drøftelser og praktisk arbeid med forberedelse, framføring og analyse/beskrivelse av egen og andres forkynnelse i grupper.
I sjelesorgdelen varieres det mellom forelesninger og drøftelse i plenum av caser.
Det er sju (7) arbeidskrav i emnet. Disse må være godkjent for at det skal gis sluttvurdering i emnet. Det er faglærere i samarbeid med emneansvarlig som for hvert semester bestemmer innholdet i hvert arbeidskrav.
Arbeidskrav:
- Delta på den obligatoriske undervisningen. Fraværet skal ikke overstige 30 % (jf. kapittel 5.3).*
- Levere en bokrapport basert på ett eller to kapitler i homiletikkpensum. Bokrapporten skal være på 500-700 ord.
- Holde en preken på 15-17 minutter, som ved en gudstjeneste/høymesse.
- Gi tilbakemelding på en medstudents preken.
- Levere en bokrapport basert på ett eller to kapitler i sjelesorgpensum. Bokrapporten skal være på 500-700 ord.
- Delta i arbeidsgruppe om troshistorier.
- Skrive et notat med drøfting av en konkret sjelesørgerisk case. Notatet skal være på 2000 ord.
*Dersom det ikke melder seg nok studenter til at det kan gjennomføres undervisning i emnet, kan frammøtekravet erstattes av følgende:
- Studenten leverer inn og får godkjent tre papers a 500 ord til faglærer i løpet av semesteret.
- Studenten møter til to timers (én time er 45 minutter) veiledning fra faglærer.
Se ellers «Fraværsreglement for Fjellhaug Internasjonale Høgskole» i Canvas.
Sluttvurdering
For å bestå emnet må studenten gjennomføre og få godkjent arbeidskravene beskrevet over. Emnet vurderes til bestått/ ikke bestått.
For studenter i Oslo: Deler av pensum er tilgjengelig i kompendium i Canvas. Det er merket med *.
Homiletikk:
Jakobsen, R. N. og Øierud, G. L. (2009). Prekenbeskrivelser. Høyskoleforlaget; ss. 11-110.
Andersen, L. (2006). Teksten og tiden: En midlertidig bog om forkyndelsen (Bind 1). Kolon/Credo; ss.
7-44, 129-284.
Andersen, L. (2006). Teksten og tiden: En midlertidig bog om forkyndelsen (Bind 2). Kolon/Credo; ss.
105-227.
Ringgaard Lorensen, M. (2020). Nyere nordisk homiletikk: Empirisk vending, fremmedhet og
Resonans. I Tidsskrift for Praktisk Teologi, 37(1) (s. 42-53).
Sjelesorg
Andersen, L. (2015). Kroppen og ånden: Sjælesorgens basis. Kolon/Credo; ss. 5-354.
Engedal, L. G. (1994). Guds hjerte og menneskets sjel: Momenter til analyse av sjelesorgens
teologiske og dynamiske egenart. I Tidsskrift for Sjelesorg, 14(2-3), 123-147.
Engedal, L. G. (2000). Forankring og tilblivelse: Om bearbeiding av egen livserfaring gjennom
troshistorie-fortelling. I Tidsskrift for Sjelesorg 20(1-2), 96-113.
5 stp. mot TM1503
2 stp. mot TM1505
3 stp. mot TM1517
5 stp. mot PT1502
5 stp. mot PT2003
5 stp. mot TM1506
5 stp. mot BMM2002
5 stp. mot BMM2003